Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Academische ateliers I + II35778/2864/2223/1/24
Studiegids

Academische ateliers I + II

35778/2864/2223/1/24
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Schraeyen Sofie, Van der Kuylen Dennis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Hanteert een gepast taalregister en linguïstische correctheid in functie van het communicatiedoel en de gesprekspartners, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Communiceert adequaat, zowel mondeling als schriftelijk, afgestemd op de context, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De Academische Ateliers (ook wel AA's genoemd) zijn een jaarolod, wat betekent dat dit 'vak' het hele academiejaar wordt ingericht. Het hele academiejaar lang werken we samen aan jouw taalvaardigheid.

Alle Academische Ateliers hebben een ondersteunende werking voor jouw functioneren als leraar (in opleiding) en focussen in die ondersteuning op taalvaardigheid in alle facetten. Taal is immers niet alleen het instrument waarmee jij en je latere leerlingen kennis zullen verwerven, het is ook het middel waarmee jij die kennis zal moeten overbrengen. De taal is voor een leraar in opleiding dus een "dubbel" instrument: het omvat de professionele taalvaardigheid die je nodig hebt om je (latere) job uit te oefenen (in zowel kennis opnemen als delen), maar ook de academische taalvaardigheid die je nodig hebt als student aan een hogeschool. Daarnaast rekenen we ook op een ruime 'persoonlijke' taalvaardigheid. De verschillende AA's die jij zal doorlopen, focussen op deze drie verschillende gebruikscontexten en gaan verder dan het 'zuiver vormcorrecte', waarmee we bedoelen dat de academische ateliers verder gaan dan het vermijden van dt-fouten. Taal is immers veel meer dan dat, wat we dan ook graag benadrukken in onze opleidingsonderdelen taalvaardigheid.

De inhouden van deze Academische Ateliers zijn ook ver van vrijblijvend: ze zijn gebaseerd op de functionele gehelen/eindtermen die de overheid lerarenopleidingen voorschrijft, de verschillende (taal)decreten en de taalcompetenties die de Nederlandse Taalunie heeft opgesteld. Als docenten brachten wij deze verschillende vereisten samen binnen vijf subleerlijnen:
1. Linguïstische taalvaardigheid, waarbij het zwaartepunt ligt op het correct gebruik van het Nederlands in professionele en academische contexten.
2. Taal in discussie, waarin de focus ligt op hoe je goede, op logica gebaseerde betogen kan uitbouwen, herkennen en aanleren, of hoe je net de fouten daartegen kan herkennen en remediëren
3. Taal als steun, een subleerlijn die de rol van de leerkracht als taalgebruiker in een meertalige en diverse wereld verkent
4. Taal en interactie, waarin je aanleert hoe je taal kan inzetten in alle mogelijke situaties die samenwerken vereisen
5. Taal als/in cultuur een subleerlijn die niet alleen door je docenten hoog in het vaandel wordt gedragen, maar ook binnen de eindtermen die de overheid en de Nederlandse Taalunie heel wat waarde kent. We willen je als docenten ook onderdompelen in de ruimere context waarin je werkt, met de taal die je (professioneel) gebruikt ben je immers lid van de 'spraakmakende gemeente' die samen met ons het Standaardnederlands vormgeeft.

In het eerste academische atelier ligt de nadruk op de subleerlijn linguïstische taalvaardigheid, taal in discussie, taal en interactie en taal in cultuur. We proberen deze verschillende leerlijnen waar het kan met elkaar te integreren, zodat de verschillende facetten kunnen schitteren.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Academische Ateliers: basisVerplicht
  • Auteur: D. Van der Kuylen, A. Van Elsacker, A. Correweyn

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Je bewijst met diverse presentaties, debatten, interviews en andere mondelinge opdrachten hoe ver je staat in je mondelnge taalvaardigheid.
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Je bewijst met meerdere schriftelijke taken je groei tijdens het academiejaar.
Semester 1Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken15,00Tijdens de examenperiode schrijf je een schriftelijk werkstuk over een maatschappelijk en onderwijskundig relevant thema.
Semester 1Reflectieopdracht in de examenreeks10,00Je bespreekt in de examenperiode jouw cultuurparticipatie.
Semester 2Vaardigheidstoets in de examenreeks20,00Je bewijst met een examenpresentatie jouw uiteindelijke groei op mondeling vlak.
Semester 2Vaardigheidstoets in de examenreeks15,00Tijdens de examenperiode in juni schrijf je naast je taalportret een paper.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Met opdrachten op maat verwerk je de leerstof en vaardigheden voor mondelinge vaardigheden. Je dient deze te presenteren in de examenperiode in augustus-september.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Met een geïntegreerde toets tijdens de tweede zittijd bewijs je jouw groei op schriftelijk vlak.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.