Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud I.2 Thema 2 Duurzaam gebruik van energiebronnen, Thema 3 Bevolkingsvraagstukken36435/2864/2223/1/52
Studiegids

AA vakinhoud I.2 Thema 2 Duurzaam gebruik van energiebronnen, Thema 3 Bevolkingsvraagstukken

36435/2864/2223/1/52
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 70,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde I-2 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 2: Energie, naar een duurzaam gebruik van bronnen
thema 3: Bevolkingsvraagstukken.

 
Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde I-2 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema's: thema 2, energie – naar een duurzaam gebruik van bronnen, en thema 3, bevolkingsvraagstukken

In thema 2, naar een duurzaam gebruik van bronnen, staan we in eerste instantie stil bij de relaties tussen welvaart en energieproductie. We analyseren de verschillende energiebronnen, hun ontstaanswijze en gebruiksmogelijkheden. Vervolgens bekijken we de productiegebieden en handelsstromen van energiebronnen in een globale context. Energieafhankelijkheid, energiecrisissen en hun gevolgen brengen ons in het hart van de politieke aardrijkskunde en met de thema’s energiereserves en de milieuaspecten gekoppeld aan het gebruik van energiebronnen komen we in de actualiteit: energietransitie, energieneutraliteit als oplossing voor de klimaatverstoring. Het duurzaamheidsvraagstuk met betrekking tot energiebronnen is ondertussen maatschappelijk ingeburgerd maar de politieke antwoorden en oplossingen staan in 2022 nog maar in de kinderschoenen.
In thema 3, bevolkingsvraagstukken, staan we in eerste instantie stil bij de verwerking van bevolkingsgegevens. Vervolgens besteden we aandacht aan de huidige spreiding van de wereldbevolking, de antropologische mensentypes en de mens als cultuurdrager. Tenslotte verdiepen we ons in het groeibeeld van de wereldbevolking aan de hand van demografische kengetallen, het migratieprobleem en de effecten van bevolkingspolitiek op demografische evoluties.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde I-2 vakinhoud, thema 2 - energie, naar een duurzaam gebruik van energiebronnen.Verplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde I-2 vakinhoud, thema 3, bevolkingsvraagstukkenVerplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)24,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examentijd bedraagt 60 min
Semester 1Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examentijd bedraagt 60 min
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.