Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector36437/2864/2223/1/23
Studiegids

AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector

36437/2864/2223/1/23
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 65,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde II-1 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 6: cartografie en GIS.
thema 5: Toerisme als economische sector.

Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde II-1 vakinhoud zijn geïntegreerd in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten en een in-situ-les.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt een gepaste en correcte onderwijs-, instructie- en studietaal, zowel mondeling als schriftelijk.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde II-1 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema's: thema 6, cartografie en GIS en thema 7, toerisme als economische sector.

In thema 6, cartografie en GIS, staan we weer in eerste instantie stil bij de betrokken eindtermen. Na een korte historiek van de cartografie behandelen we uitgebreid de theoretische achtergronden, zoals de problemen i.v.m. de voorstelling van de aarde, de kernideeën bij het maken van kaarten en de nieuwe ontwikkelingen op dit terrein.
Verder maken we kennis met de topografische kaart als basiskaart voor België en herhalen we de noodzakelijke begrippen en vaardigheden i.v.m. het kaartlezen.

In thema 7, toerisme als economische sector, staan we in eerste instantie stil bij het specifieke en noodzakelijke begrippenarsenaal en tonen aan hoe deze steeds verder geïntegreerd worden in modellen om deze complexe en diverse sector te omschrijven. We zetten een typologie op van toerisme vertrekkend vanuit de verschillende perspectieven en proberen deze geografisch te kaderen. Vervolgens kwantificeren we de huidige toeristische sector vanuit data en leiden we het belang van duurzaam toerisme in diverse geografische ruimten en contexten af. Tenslotte stellen we een meerdaags toeristisch product samen op basis van bronnenmateriaal en koppelen dit aan de specifieke eindtermen toerisme.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde II-1 vakinhoud, thema 6, cartografie en GIS.Verplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde II-1 vakinhoud, thema 7, toerisme als economische sector.Verplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)20,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)35,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt 60 min
Semester 2Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt 60 min
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.