Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld36440/2864/2223/1/28
Studiegids

AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld

36440/2864/2223/1/28
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 66,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde II-3 vakinhoud is opgebouwd uit één thematische module, met  opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 10, verstedelijking in de wereld.

Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde II-3 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast de voor de student verplichte outdoor-activiteiten. Deze kunnen wegens organisatorische redenen, niet allen plaatsgrijpen binnen de tijdspanne van het olod aardrijkskunde vakinhoud II-3 en zullen dus elders tijdens je opleiding ruimte krijgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt een gepaste en correcte onderwijs-, instructie- en studietaal, zowel mondeling als schriftelijk.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde II-3 vakinhoud omvat slechts één vakinhoudelijke thema: thema 10, verstedelijking in de wereld.

In dit thema besteden we eerst aandacht aan het verstedelijkingsproces en de structuur van een stadsgewest. We vergelijken de stedelijke structuren in verschillende continenten en kaderen dit vanuit hun socio-economische context. Tenslotte staan we stil bij de hiërarchie van steden en theoretische modellen hieromtrent.
Diverse extra-murosactiviteiten en veldwerk worden aan dit topic gelinkt maar kunnen, wegens organisatorische redenen, niet allen plaatsgrijpen binnen de tijdspanne van deze cursus en zullen dus elders tijdens je opleiding ruimte krijgen.

Binnen het olod aardrijkskunde II-3 vakinhoud programmeren we verschillende voor de student verplichte outdoor-activiteiten.
In eerste instantie passen we de structuur van het stadsgewest toe in de Antwerpse agglomeratie, vervolgens lichten we enkele specifieke elementen toe binnen het Brusselse stadsgewest, gekoppeld aan het bezoek van de Europese instellingen.
Binnen de leerlijn ‘extra-muros’ zal je zelf veldwerk in een grootstedelijke context (Parijs, Londen…) voorbereiden en als pilootproject uitvoeren.

Als uitbreidingsleerstof wordt aan dit thema ook een stadsverkenning in alfasteden zoals New York of Istanbul aangeboden.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde II-3 vakinhoud, thema 10, verstedelijking in de wereld.Verplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt maximaal 60 min
Semester 2Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt maximaal 60 min
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.