Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
MU vakinhoud II.3 Arrangeren36637/2864/2223/1/33
Studiegids

MU vakinhoud II.3 Arrangeren

36637/2864/2223/1/33
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Muzikale Opvoeding
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als MU vakinhoud II.3 Arrangeren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bolle Hester, Janssen Monique, Vertommen Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Thema arrangeren: de student kan een lied bewerken en aanleren, een speelstuk bewerken en aanleren en een partituur maken met digitaal muzieknotatieprogramma (elementaire verdieping aansluitend op arrangeren 1).

Thema ICT: Ableton is een sequencersoftware en hulpmiddel voor muziekproductie. Het programma wordt gebruikt om te componeren en te arrangeren, maar ook als instrument bij live optredens. In deze lessenreeks leren de studenten het gebruik van dit veelzijdige programma.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt een gepaste en correcte onderwijs-, instructie- en studietaal, zowel mondeling als schriftelijk.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Het OLOD arrangeren 2 (II.3) heeft de volgende thema's:
-arrangeren 
-ICT

Binnen arrangeren komen de volgende muzikale vaardigheden aan bod: elementaire verdieping aansluitend op arrangeren 1.
In ICT wordt het softwareprogramma Ableton aangereikt, met als doel dit in de lespraktijk te kunnen toepassen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
Intro LRN-online + katernen 1vwoVerplicht€ 30,40
  • Auteur: Joost Overmars ea
Intro onderbouw LRN-line online docentVerplicht€ 37,50
  • Auteur: Joost Overmars ea

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)66,66Thema arrangeren: de permanente evaluatie bevat ook een schriftelijke eindopdracht, nl. het maken van één arrangement.
De inleverdatum hiervan wordt nog bekendgemaakt. Aanwezigheid in de lessen verplicht.
Thema ICT:
Semester 2Kennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)33,34Thema ICT Ableton: opdrachten in de les.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks33,34Thema ICT : Ableton, opdracht inleveren.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks66,66Thema arrangeren: schriftelijke eindopdracht, nl. het maken van enkele arrangementen.
De inleverdatum hiervan wordt nog bekendgemaakt.

Toetsing (tekst)

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer een student afwezig is op een deelexamen of een onvolledig deelexamen aflegt en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code "F" van "Fail".
Indien de student een code "F" krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code "F" van "Fail" voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.

Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code "F" van "Fail" waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.

De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.