Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Islamitische godsdienst 5 islamitische ethiek en hedendaagse kwesties30797/2866/2223/1/18
Studiegids

Islamitische godsdienst 5 islamitische ethiek en hedendaagse kwesties

30797/2866/2223/1/18
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Islamitische godsdienst 5 islamitische ethiek en hedendaagse kwesties
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
benadert diversiteit positief
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Benadert de actualiteit kritisch vanuit de relatie met het verleden.
De student beargumenteert vanuit een hermeneutisch perspectief Islamitische interpretaties van actuele, ethische onderwerpen.
Zelfontwikkeling: creatief denken
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student kan omgaan met de uitdagingen voor de Islamleraar betreffende identiteit, professionaliteit en spiritualiteit.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context
De student kan actuele en maatschappelijke thema's kritisch benaderen
De student kan maatschappelijke en actuele thema's beschouwen vanuit een historisch perspectief
De student kan Islamtische bronnen als inspiratie gebruiken voor goed gedrag in het eigenleven en onze pluralistische samenleving.
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v. de context

Leerinhoud

Dit vak zorgt voor een ontwikkeling als persoon en als mens in een pluralistische maatschappij. Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen worden vanuit een islamitisch perspectief (kritisch) benaderd en gelinkt met de ontwikkelingen in het verleden. Dit zal leiden tot het openstaan voor en in contact komen met interlevensbeschouwelijk perspectiefwisseling. Daarnaast worden de verschillende interpretaties vanuit de islam over actuele ethische onderwerpen besproken samen met een dieper inzicht in de hermeneutiek ervan. De centrale plaats van ethiek in de islam wordt diepgaand belicht. Tot slot hebben we nog aandacht voor een kritische(re) kijk op de ontwikkelingen binnen de islamitische godsdienst en hoe je leerlingen ook kan leren met deze nieuwe bril te kijken.

Studiematerialen (lijst)

Cursus: ethiek en hedendaagse kwestiesVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Begin van de leidingAanbevolen€ 14,99
  • Auteur: Suleyman van Ael
Radicale hervorming - islamitische ethiek en bevrijdingAanbevolen
  • Auteur: Tariq Ramadan

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Examen duurtijd 120 min.
Semester 1Projectopdracht40,00De student is verplicht aan de presentaties en/of de verplichte lessen voor dit opleidingsonderdeel deel te nemen aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt.
De student dient voor zowel de projectopdracht als het examen ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor de opdrachten en/of examen een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. Opdrachten en/of examen waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, wordt de totaalscore afgetopt naar 7/20 en zal dit opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Examen duurtijd 120 min.
Tweede examenperiodePortfolio40,00Portfolio.