Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
NCZ vakinhoud I.2 Vrijzinnig humanisme36667/2866/2223/1/69
Studiegids

NCZ vakinhoud I.2 Vrijzinnig humanisme

36667/2866/2223/1/69
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als NCZ vakinhoud I.2 Vrijzinnig humanisme
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 74,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD wordt dieper ingegaan op de geschiedenis en aard van de levensbeschouwing, en wordt verder aan de kritische integratie ervan gewerkt. Je leert de grote momenten van het humanisme kennen en verdiept je in de bijzonderheden van het vrije denken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Vrijzinnig Humanisme, de levensbeschouwing. De levensbeschouwing waarin men les volgt wordt verder geanalyseerd via de centrale begrippen. Bijzondere aandacht gaat naar de domeinen van het vrijzinnig humanisme: hoe worden de relaties ik-zelf, ik-anderen en ik-wereld in deze levensbeschouwing voorgesteld? Het OLOD geeft de nodige achtergrondinformatie voor het ontwikkelen van eerste lessen in het verplichte themaveld Vrijzinnig Humanisme van het leerplan NCZ.

Studiematerialen (lijst)

PowerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Handboek Vrijzinnig humanisme: een kennismaking & uitdieping (gratis en/of digitaal, rechtstreeks via de uitgeverij)Verplicht
  • Auteur: P. Algoet
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen65,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen van 120min.
Semester 1Projectopdracht20,00Opdrachten in groep, gericht op integratie van de levensbeschouwing.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen van 120mon.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Bij falen op projectopdracht voor de 1ste examenkans, wordt een geïndividualiseerde opdracht opgegeven.