Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Vakinhoud B aardrijkskunde35666/2866/2223/1/82
Studiegids

Vakinhoud B aardrijkskunde

35666/2866/2223/1/82
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde A vakinhoud is opgebouwd uit tien thematische modules, met elk opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:

Thema 9, de geopolitieke wereldorganisatie
Thema 10, mondiale verschuivingen in economische sectoren
Thema 11, havens als motor voor economische ontwikkeling
Thema 12, ontwikkelingsgeografie
Thema 13, een heldere kijk op weer en klimaat
Thema 14, geopolitiek van milieuproblemen
Thema 15, toerisme als economische sector
Thema 16, kosmografie
Thema 17, oceanografie
Thema 18, Regio’s onder de loep – case Zuid-Amerika


Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.

Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score. 

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde B vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.


Lees aandachtig de studiewijzer om afwezigheden bij toetsing en evaluaties buiten de examenweken te wettigen.




OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Kunnen aangereikte geografische inhouden (verschijnselen, relaties, processen, theorieën) inzichtelijk omschrijven, verklaren vanuit het aangeboden bronmateriaal, koppelen aan zichtbare landschapselementen en toepassen in nieuwe contexten
Kunnen aangereikte determinatiesystemen toepassen in de juiste context en inhoudelijk context aan geven
Kunnen geografisch bronmateriaal (kaartmateriaal, statistisch materiaal, tekstmateriaal foto- en beeldmateriaal) op een correcte manier interpreteren, adequaat toepassen en inzetten in geografische vraagstukken
Kunnen aangereikte geografische inhouden koppelen aan geopolitieke en actuele informatie in de media en beiden integreren vanuit wetenschappelijk verantwoorde verklaringsmodellen
Kunnen geografisch bronmateriaal in een Vreemde taal (Engels, Frans of Duits) voldoende taalkundig verwerken om ze inhoudelijk te kunnen integreren in verklaringsmodellen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Kunnen geografische inhouden in passende, vaak actuele, context op een correcte manier gebruiken
Kunnen gesteenten, mineralen, wolken, klimaten op basis van zichtbare kenmerken klasseren door gebruik te maken van determinatietabellen
Kunnen nieuwe begrippen en inzichten toepassen tijdens geografisch veldwerk en ontwikkelen een positieve attitude naar geografisch veldwerk toe.
Kunnen zelfsturend handelen naar het verwerken van leerinhouden toe, het uitvoeren van de insteektaken geïntegreerd in het cursusmateriaal en het uittekenen van langetermijnopdrachten
Bouwen aan referentiekaart van de wereld en kunnen deze binnen geopolitieke en historische context plaatsen
Kunnen eigen geografisch referentiekader relateren aan andere denk- en referentiekaders en hier gepast mee omgaan
Kunnen eigen communicatiestijl en deze van medestudenten analyseren en van feedback voorzien in opeenvolgende presentaties
kunnen door actualiteitsverwerving, toetsing en klassikale bespreking in combinatie met de cursusinhouden, een steeds meer gefundeerde mening over internationaal maatschappelijke, economische en politieke vraagstukken gerelateerd aan de behandelde geografische thema’s opbouwen
Oefenen aangereikte geografische vakterminologie in tot deze geïntegreerd is als vakgebonden woordenschat in de behandeling van de diverse geografische thema’s.
Oefenen aangereikte terreintechnieken in welke ze op een efficiënte en correcte manier kunnen inzetten tijdens geografisch veldwerk en kunnen koppelen aan ander aangereikt bronmateriaal
Oefenen geografische informatiesystemen (GIS) in welke ze op een efficiënte en correcte manier kunnen inzetten tijdens de verwerking van geografische cases en kunnen koppelen aan ander aangereikt bronmateriaal

Leerinhoud

Aardrijkskunde vakinhoud B omvat tien vakinhoudelijke thema’s:
Thema 9, de geopolitieke wereldorganisatie
Thema 10, mondiale verschuivingen in economische sectoren
Thema 11, havens als motor voor economische ontwikkeling
Thema 12, ontwikkelingsgeografie
Thema 13, een heldere kijk op weer en klimaat
Thema 14, geopolitiek van milieuproblemen
Thema 15, toerisme als economische sector
Thema 16, kosmografie
Thema 17, oceanografie
Thema 18, Regio’s onder de loep – case Zuid-Amerika


In thema 9, de geopolitieke wereldorganisatie brengen we in eerste instantie basisbegrippen in geopolitiek en criteria voor de indeling van de wereld aan.
We analyseren vervolgens het geopolitiek wereldpatroon door de UNO en de EU als geopolitieke organisatie uit te werken en af te toetsen aan de actualiteit. We analyseren de overige Europese geopolitieke organisaties (WEU, Raad van Europa en OESO) om vervolgens de rol van de overige organisaties in de wereld vanuit de actuele context te verduidelijken. Tenslotte staan we stil bij de geopolitieke tendensen in de wereld in de 21ste eeuw.

In thema 10, mondiale verschuivingen in economische activiteit, brengen we in eerste instantie basisbegrippen en parameters voor economische processen aan. Vervolgens analyseren we industrie als economische sector waarin we ruimte maken voor indicatoren, vestigingsfactoren en lokalisatietheoriën. We behandelen recente ruimtelijke ontwikkelingen voor industrie en bekijken case-studies van industriële sectoren vanuit de actualiteit. Tenslotte behandelen we de dienstensector als component van de kenniseconomie.

In thema 11, havens als motor voor economische ontwikkeling, staan we in eerste instantie stil bij begripsafbakening en economische belang van havens. Vervolgens werken we Antwerpen uit als voorbeeld van een maritieme haven. Tenslotte illustreren we het economisch belang van wereldhavens aan de hand van recente data en toetsen we het huidige duurzaamheidsdenken af aan de ontwikkeling van maritiem transport en havenexploitatie.

In thema 12, ontwikkelingsgeografie, starten we van enkele sleutelbegrippen en zien we ontwikkelingsprocessen in de geografisch model. Vervolgens positioneren we ontwikkelingslanden binnen de overgang van een bipolaire naar een multipolaire wereldorde vandaag. We behandelen het nieuwe denken over ontwikkelingssamenwerking aan de hand van voorbeelden en gebruiken tenslotte de EU als supranationale donor als voorbeeld. Hierbij maken we ruimte voor de impact van de europese ontwikkelingsconsensus en het verdrag van Lissabon. Tenslotte plaatsen we ontwikkelingssamenwerking versus migrantentransfers in financiële stromen met ruimtelijke impact.

In thema 13, een heldere kijk op weer en klimaat analyseren we in eerste instantie de verschillende lagen van de atmosfeer om tot inzicht te komen in de verticale opbouw en zijn gevolgen.
We analyseren vervolgens de elementen van het weer: temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid en condensatie en neerslag. We interpreteren weetypes in West-Europa door drukkernen, fronten, frontonwikkeling en straalstromen in het verhaal te brengen.
Tenslotte vertrekken we vanuit het klimatogram om de klimaten in de wereld te determineren en te koppelen aan vegetatietypes.

In thema 14, geopolitiek van milieuproblemen, behandelen we de wereldomvattende milieuproblemen vanuit geopolitiek perspectief. Met de nieuwe eindtermen ruimtelijk bewustzijn kiest aardrijkskunde duidelijk positie en neemt het de leerlijn klimaatverstoring als geopolitiek probleem mee doorheen de drie graden. De vraag welke zich stelt is natuurlijk of we niet te eenzijdig opteren om dit thema ruimte te geven en we daardoor niet te veel als klimaatvak gaan bestempeld worden. Andere milieuproblemen beïnvloeden ook de breuklijnen in samenlevingen en krijgen daardoor minder aandacht.
We staan eerst stil bij basisbegrippen zoals draagkracht, duurzame ontwikkeling en proberen politiek handelen naar duurzame ontwikkeling in structuur te krijgen. Vervolgens behandelen we de aarde als leverancier van hulpbronnen (water en lucht), nemen we ruimte/ruimtegebruik op als essentieel milieuprobleem om tenslotte afval als startpunt van circulaire economie uit te tekenen.

In thema 15, toerisme als economische sector, staan we in eerste instantie stil bij het specifieke en noodzakelijke begrippenarsenaal en tonen aan hoe deze steeds verder geïntegreerd worden in modellen om deze complexe en diverse sector te omschrijven. We zetten een typologie op van toerisme vertrekkend vanuit de verschillende perspectieven en proberen deze geografisch te kaderen. Vervolgens kwantificeren we de huidige toeristische sector vanuit data en leiden we het belang van duurzaam toerisme in diverse geografische ruimten en contexten af. Tenslotte stellen we een meerdaags toeristisch product samen op basis van bronnenmateriaal en koppelen dit aan de specifieke eindtermen toerisme.

In thema 16, kosmografie, besteden we eerst aandacht aan de waarnemingen in het heelal en de verschillende afstandsmaten. We bespreken de opbouw van het heelal, waarbij we sterren klasseren, de levensloop van een ster bekijken en opzoek gaan naar de orde in het heelal en haar onstaansgeschiedenis in modellen bekijken.
Vervolgens zoomen we in op het zonnestelsel waarbij we de zon als ster analyseren. In het zonnestelsel zoeken we naar regelmaat en vergelijken we de opeenvolgende planeten, kometen en meteorieten. Tenslotte staan we ook hier stil bij de mogelijke ontstaanswijzen.
De Maan, onze persoonlijke satelliet krijgt aandacht door rotatie en revolutie te behandelen, de schijngestalten en verduisteringen te analyseren en tenslotte, de relatie te leggen tussen aantrekkingskracht en het ontstaan getijden.
Ten slotte staan we uitgebreid stil bij de rotatie- en revolutiebeweging van de aarde en hun gevolgen op allerlei verschijnselen op aarde.

In thema 17, oceanografie bekijken we in eerste instantie de oceanische topografie en vooral de oceanische bekkens. We analyseren de kenmerken van zeewater en de mariene sedemimentatie. Het belangrijke luik rond beweging in de oceaan omvat de windcirculatie en diepe – versus ondiepe watercirculatie, de golfwerking en getijden. Tenslotte behandelen we de oceaan als ecosysteem, haar resources en rol binnen de klimaatverandering.

In thema 18, regio’s onder de loep, passen we onze geografische leerinhouden toe in een specifieke geografische ruimte, Zuid-Amerika. We starten vanuit de referentiekaart van het continent en behandelen de relevante aspecten van het fysisch milieu vertrekkend vanuit de geomorfologische en geologische processen. Het bevolkingsvraagstuk brengen we in verband met de maatschappelijke en economische ontwikkelingen, met het verstedelijkingsproces en migratie als tastbare ruimtelijke gevolgen. De economische processen, landbouw, mijnbouw en industrialisering plaatsen we in geopolitieke context. Tenslotte koppelen we de regionale samenwerking op het continent aan de rol van enkele Zuid-Amerikaanse landen in de wereldeconomie en de ligging in de periferie van de USA.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Aardrijkskunde 5, Thema 10, case study in regionale geografie – Zuid-Amerika in volle transitieVerplicht€ 2,00
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus Aardrijkskunde 5, Thema 11 - OntwikkelingsgeografieVerplicht
  • Auteur: R. Heyrman
cursus aardrijkskunde 5, thema 16 - Kosmografie.Verplicht€ 5,00
  • Auteur: Annie Timmermans
cursus aardrijkskunde 5, thema 17 - OceanografieVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita Heyrman
cursus aardrijkskunde 5, thema 18 - Regio's onder de loep.Verplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus Aardrijkskunde 5, Thema 8, de geopolitieke wereldorganisatieVerplicht€ 2,00
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus Aardrijkskunde 5, Thema 9, mondiale verschuivingen in economische activiteitVerplicht€ 1,75
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus Aardrijkskunde 6, Thema 12, geopolitiek van milieuproblematiekenVerplicht€ 1,50
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus Aardrijkskunde 6, Thema 12, ontwikkelingsgeografieVerplicht€ 1,50
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus aardrijkskunde 6, Thema 13, IT in de aardrijkskundelesVerplicht€ 1,50
  • Auteur: R. Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene WereldatlasVerplicht€ 35,00

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examens.
Examen neemt twee uur in beslag.
Semester 2Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Vaardigheidstoetsen bestaan uit procestoetsen, opdrachten en excursieverslagen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examens.
Examen neemt twee uur in beslag.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Procestoetsen en opdrachten kunnen bijgestuurd worden naar deze examenkans toe.