Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Algemene didactiek
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Algemene didactiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Titularis: De Belder Imke
Andere co-titularis(sen): Bisschops Patrick, Ceulemans Stephanie, Heuvelmans Rony, Schoenmakers Jan, Stevens Miek, Vangenechten Celien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
In dit opleidingsonderdeel leer je, hoe je vanuit een aangeboden kader, een goede les vorm kan geven. Belangrijk hierbij is om meteen rekening te houden met de diversiteit binnen je klasgroep.
OLR-Leerdoelen (lijst)
leerbevordering: doelgericht werken
kadert doelstellingen binnen macro-, meso-, micro- en nano-niveau |
operationaliseert leerplandoelen tot concrete lesdoelen |
selecteert, vertrekkende vanuit een beginsituatie, gepaste leerplandoelen |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
koppelt geschikte leerinhouden aan doelstellingen |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
past de aspecten van de beginsituatie toe op een casus |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
koppelt aan doelstellingen geschikte onderwijsactiviteiten (werkvormen, didactische principes en media) |
legt de didactische principes uit en illustreert deze met voorbeelden |
legt differentiatiemogelijkheden uit en geeft aan waar hij wanneer voor kiest |
selecteert gepaste werkvormen in functie van de te bereiken doelen en de beginsituatie |
selecteert geschikte leermiddelen en motiveert zijn keuze |
stemt de leerinhouden af op de beginsituatie |
leerbevordering: gevarieerd evalueren
selecteert de gepaste evaluatievorm en motiveert zijn keuze |
Leerinhoud
Aan de hand van een didactisch kader zet je de eerste stappen in het ontwerpen van een goede les. Je leert welke elementen hierbij belangrijk zijn en maakt de vertaling naar een eenvoudige lesvoorbereiding.
Je leert hoe je de beginsituatie van je klasgroep kan bepalen, hoe je doelen formuleert, welke werk- en groeperingsvormen je kan inzetten, welke leermaterialen je kan gebruiken, hoe je kan evalueren en differentiëren.
We hebben steeds oog voor de diversiteit van de klasgroep.
Studiematerialen (lijst)
Studiemateriaal DigitapVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |