Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Klasmanagement
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Klasmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bisschops Patrick, Heuvelmans Rony, Hicketick Anja, Schits Barbra, Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
Vaardig worden in het managen van een klas door belangrijke kaders hieromtrent toe te passen
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: de klas managen
De student past de principes van groepsdynamica toe op een klasgroep |
De student herkent in een casus signalen van ordeverstorend gedrag en reageert hier constructief op |
De student past principes van situationeel leiderschap toe op casussen |
De student past strategieën van grenzenstellend optreden (reactief klasmanagement) toe op casussen |
De student werkt een organisatorisch efficiënt leerklimaat (preventief klasmanagement) uit |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student omschrijft zijn eigen leiderschapsstijl |
De student zet eigen gedrag bewust in om communicatie te beïnvloeden via symmetrisch en/of complementair gedrag |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student zet algemene leerkrachtvaardigheden constructief in |
Leerinhoud
De studenten werken rond volgende leerinhouden:
* Principes van groepsdynamica: fasen van groepvorming, kenmerken klasgroep ...
* Organisatorisch efficiënt leerklimaat: regels en afspraken, organisatievermogen, participatie leerlingen, procedures, timemanagement...
* Principes van leidinggeven: situationeel leiderschap, roos van Leary, nieuwe autoriteit ...
* Strategieën van grenzenstellend optreden: gedragsverandering, sociale bekrachtiging, interventietechnieken ...
* Omgaan met leerlingengedrag vanuit de sociaal-affectieve benadering en pedagogische tact via de zelfdeterminatietheorie, Rogeriaanse grondhouding, …
Studiematerialen (lijst)
Extra oefeningen en teksten via DigitapVerplicht Presentaties tijdens de les gebruiktVerplicht Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht Cursus via DigitapVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |