Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Praktijk op de eigen werkplek 1 : LIO
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 1 : LIO
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Heuvelmans Rony, Kerff Karen, Schits Barbra, Schoenmakers Jan, Van Aerschot Heidi, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren
Korte omschrijving
Tijdens je stage op de eigen werkplek ligt de focus op je didactisch handelen en je klasmanagement.
Stage wordt gecombineerd met het opstarten en uitwerken van een groeiportfolio. Dit doe je aan de hand van reflectie en supervisie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
hanteert een gepast taalgebruik bij spreken en schrijven |
stimuleert gepast en vakgericht taalgebruik bij de leerlingen tijdens het uitvoeren van lessen |
Stimuleert vak- en schooltaal bij leerlingen |
interactie: diversiteit hanteren
hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid vooropstelt |
interactie: de klas managen
creëert tijdens het uitvoeren van onderwijsactiviteiten een veilig leefklimaat |
zet bewust in op veiligheid tijdens het ontwerpen en uitvoeren van een les |
bewaart het overzicht over de klasgroep tijdens het uitvoeren van de lessen |
Creëert een veilige en overzichtelijke klasorganisatie |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties |
gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren |
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft |
profileert zich als beginnend leerkracht |
reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
Situeert zichzelf als aspirant leraar, rekening houdend met de schoolbrede activiteiten |
formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties |
licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft |
gaat gericht en kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren |
zelfontwikkeling: planmatig handelen
voert administratieve taken voor praktijk correct uit |
voert klasadministratie correct uit |
leerbevordering: doelgericht werken
selecteert en concretiseert leerplandoelen en integreert deze in een functionele lesvoorbereiding |
werkt doelgericht bij het ontwerpen en uitvoeren van lessen |
stimuleert gepaste attitudes tijdens het ontwerpen en/of uitvoeren van een les |
bereidt leerlingen doelgericht voor op maatschappelijke participatie
|
selecteert en concretiseert vakoverschrijdende eindtermen / transversale doelen in functie van de eigen onderwijspraktijk
|
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
gebruikt gerichte en betrouwbare bronnen bij het uitwerken van lessen |
integreert theorie en praktijk in een lesontwerp |
Vertaalt leerinhouden in een samenhangend aanbod |
integreert "leren leren" en "leren kiezen" in de lessen
|
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
integreert vernieuwende ontwikkelingen bij het uitwerken en uitvoeren van lessen |
interactie: inspirerend coachen
geeft gericht feedback aan leerlingen |
geeft op een coachende manier feedback aan leerlingen |
stelt gerichte vragen en geeft gericht feedback aan collega's |
interactie: constructief samenwerken
gaat actief op zoek naar manieren om ouderbetrokkenheid te verhogen binnen een schoolcontext |
gaat in gesprek over de rol van onderwijs binnen de samenleving |
voert diverse schoolbrede activiteiten gepast uit |
heeft gericht contact met externen en motiveert zijn aanpak |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Gaat gepast om met verwachtingen vanuit de werkplek |
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen |
verbreedt en verdiept de eigen kennis en vaardigheden nodig om activiteiten te verrijken |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Omschijft de algemene en specifieke beginsituatie van de klasgroep en individuele leerlingen |
Vertrekt vanuit een duidelijk omschreven beginsituatie om een krachtige leeromgeving te creëren |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
integreert actuele thema's in haar lespraktijk |
ontwerpt een functionele lesvoorbereiding voor de hele klasgroep |
ontwerpt een krachtige leeromgeving met duidelijk oog voor differentiatie |
voert de uitgewerkte les doelgericht uit |
ontwerpt een functionele lesvoorbereiding, rekening houdend met de verschillen binnen de klasgroep
|
leerbevordering: gevarieerd evalueren
evalueert het proces en product bij leerlingen op een gepaste manier |
Leerinhoud
Gedurende je praktijk op de eigen werkplek verwerf je de nodige competenties om je eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren. Je integreert de opgedane kennis en ervaring uit de kaderopleidingsonderdelen en (vak)didactieken in je werksituatie. De focus ligt op de klascontext. Je vervult dus ook de administratieve taken die hierbij horen.
Je wordt hierin gecoacht tijdens stagebegeleiding en supervisie.
Je leert hoe je je groeiportfolio vorm kan geven en stuurt je eigen leerproces door middel van persoonlijke ontwikkelingsplannen. Dit portfolio vormt een leidraad doorheen je hele liotraject.
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus via digitap
Stagereglement via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 20,00 | |
Academiejaar | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 80,00 | |