De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten beheerst gespecialiseerde theoretische en praktische kennis, vaardigheden en attitudes die de basiscompetenties voor leraren zoals geformuleerd in ( … ) ondersteunt. Hij/zij is in staat om die kennis, vaardigheden en attitudes uit te breiden, te actualiseren, te verbreden, te verdiepen en te verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
Hij/zij kan die kennis en vaardigheden inzetten om voor lerenden uitdagende artistieke leeromgevingen te creëren en kan op basis van die kennis, vaardigheden en attitudes eigen nieuwe ideeën voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector ontwikkelen en aan de realiteit te toetsen.
De student is in staat om op verkennende wijze kennis, vaardigheden en attitudes uit te breiden, te actualiseren, te verbreden, te verdiepen en te verbinden met actuele, onderwijsgebonden maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen via een onderzoeksvraag en actie-onderzoek.
|
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten creëert een artistieke leeromgeving die in al haar didactische componenten (leerdoelen, leerinhouden, leer- en ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen, evaluatie en feedback) aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en pro actief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
Creëren van een uitdagende didactisch-artistieke leeromgeving (leerdoelen, leerinhouden, leer-en ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen, evaluatie en feedback) die aansluit bij de beginsituatie en op maat van de lerende (proactief diversiteit). |
De student kan (verbaal en digitaal) op een constructieve manier overleggen, samenwerken en communiceren met medestudenten en docenten. |
De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student kan administratieve taken zelfstandig en correct plannen en uitvoeren met respect voor deadlines.
|
De student toont zelfredzaamheid en gaat zelfstandig te werk.
|
De student kan op zelfstandige wijze de nodige stappen zetten om een onderzoeksvraag kritisch te beantwoorden.
|
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op een adequate manier communiceren met ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van de betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve strategieën om het leerproces van de lerenden te ondersteunen en te stimuleren.
De student een presentatie brengen die voldoende kernachtig is om de aandacht van de toehoorders vast te houden.
|
De student kan betrokkenheid in stand houden via oogcontact, ondersteunende gebaren en stemgebruik.
|
De student kan zelfzeker, helder en gestructureerd spreken voor een specifieke groep.
|
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
De student kan constructief communiceren met externe partners met het oog op het verrijken van zijn/haar onderzoek.
|
De student kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van een lopend actieonderzoek.
|
De student kan op een constructieve manier communiceren en samenwerken met interne en/of externe partners |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan geschikte bronnen raadplegen en toepassen.
|
De student kan verbanden leggen tussen de leerstof door onderzoek te doen naar de materie.
|
De student kan vak- en domeinspecifieke kennis op een correcte manier aanpassen aan de doelgroepen.
|
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan zich na afloop positioneren binnen het kunsteducatieve werkveld en toont de ontwikkeling van de eigen visie als beeldend leraar/kunsteducator. |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
De student kan de onderzoekscyclus volledig en op zelfstandige basis uitvoeren.
|
De student kan een methodiek kiezen die het meest relevant is voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag.
|
De student kan een probleemstelling formuleren relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve en kan deze keuze beargumenteren. |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student presenteert het proces en de output van het onderzoeksproces, waarbij men gebruik maakt van relevant en ondersteunend beeldmateriaal |
De student kan op basis van kennis, ervaring, vaardigheden en attitudes eigen nieuwe ideeën voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector ontwikkelen en aan de realiteit toetsen via gesprekken, samenwerkingen en actie-onderzoek. |
De student kan op basis van een actieve en onderzoekende houding ertoe bijdragen dat het proces en/of de output van het onderzoeksproject een bijdrage kan leveren aan beleid en ontwikkeling van een school, een socio-culturele instelling of een kunsteducatieve organisatie. |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties en op basis van vakkennis, reflectie en inzicht moeilijkheden oplossen.
|
De student reflecteert over de gekozen methodiek, de onderzoeksvraag, het proces en het eigen handelen, de output en over de positie van kunstenaar en leraar en de relatie/verhouding tussen die twee.
|
De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
De student beschikt over een passende beroepsattitude en kan overleggen en samenwerken met collega’s uit het werkveld.
|
De student kan, zowel fysiek als digitaal, efficiënt overleggen, organiseren en samenwerken binnen een team en maakt hiervan een gestructureerd schriftelijk verslag met op te volgen taken en afspraken. |
De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen |
De student kan (verbaal en digitaal) op een constructieve manier overleggen, samenwerken en communiceren met medestudenten en docenten. |
De student kan met de gepaste houding constructief deelnemen aan vergaderingen.
|
De student kan een positieve, reflectieve en proactieve houding aannemen met als vooropgesteld doel; het zelfstandig en in teamverband functioneren binnen het werkveld |
De student kan samenwerken en communiceren op een constructieve manier, neemt initiatief, toont verantwoordelijkheidszin, engagement en kan leiding nemen en leiding geven |
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
De student kan zowel fysiek als digitaal communiceren over het eigen onderzoeksproces, resultaten en bevindingen.
|
De student kan de interactie facilliteren tussen het kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt. |