| Kiest leerinhouden die relevant zijn voor de te behalen doelstellingen binnen de leerplannen woordatelier, woordlab, dramalab en woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO). |
| Benoemt de verschillende doelgroepen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) en beschrijft welke werkvormen aansluiten bij deze doelgroepen. |
| Wendt de domeinspecifieke kennis op een creatieve manier aan in concrete oefeningen voor specifieke doelgroepen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO), algemene verbale vorming (KSO) en voordracht.
|
| Evalueert de eigen functioneren tijdens de microteaching
|
| Reflecteert adhv casussen over attitude en uitnodigend klimaat
|
| Zoekt naar maatschappelijke linken binnen de vakken verteltheater, spreken en vertellen, spreken en presenteren (DKO) en voordracht en welsprekendheid (KSO)..
|
| Maakt een verzamelmap met opdrachten
|
| Wisselt eigen inzichten en ervaringen uit
|
| Prikkelt de medestudenten met ideeën, materiaal, invalshoeken
|
| Beheerst de principes van de fonetica/correcte uitspraak AN (klinkers, tweeklanken, medeklinkers, assimilatie) en kent de vakdidactische tools. |
| Beheerst de theorie en de principes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie, expressie) en kent de vakdidactische tools. |
| Analyseert de stem- en spreektechnische basiskennis en - vaardigheden van specifieke leerlingen en leergroepen. |
| Heeft een goede spreek- en stemtechniek en spreekt correct AN. |
| Onderzoekt de functie en relevantie van de leraar 'stem & spraak' in het onderwijs, de maatschappij en het artistieke veld. |
| Beschrijft de beginsituatie van een klasgroep |
| Formuleert doelstellingen op basis van leerplannen van de vakken woordatelier, woordlab, dramalab en woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) |
| Formuleert doelstellingen op de lesvoorbereiding van de opdracht microteaching |
| Maakt gebruik van specifieke vakdidactische tools en leermiddelen tijdens de microteaching. |
| Maakt gepaste opdrachten voor de vakken verteltheater, spreken en vertellen, spreken en presenteren (DKO) en voordracht en welsprekendheid (KSO). |
| Heeft tijdens de microteaching respect voor de diversiteit van de leergroep en past zijn methoden aan de individuele leerling. |
| Past de verworven vakdidactische kennis en vaardigheden toe tijdens de microteaching, met bijzondere aandacht voor individuele én groepsgerichte remediëring tijdens de oefeningen. |
| Bereidt microteaching voor |
| Stelt op een creatieve manier doelgerichte oefeningen op voor een les woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) en maakt een standaardles 2de en 3de graad. |
| Zoekt en brengt voldoende variatie in jaarplan |
| Bereidt microteaching voor. Geeft een les microteaching. |
| Bespreekt praktijkvoorbeelden |
| Crëert tijdens de microteaching een optimale leeromgeving met aandacht voor de verschillende vaardigheidsniveaus en persoonlijkheidskenmerken van de leerling. |
| Richt de klasruimte tijdens de microteaching in op een manier die het leren optimaal bevordert en ruis zo veel mogelijk uitschakelt. |
| Werkt een lesvoorbereiding woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) of algemene verbale vorming (KSO) voor een specifieke doelgroep uit, met aandacht voor een evenwichtige behandeling van alle aspecten van het spreken. |
| Traint bij de microteachings in instructies geven |
| Beantwoordt vraagstellingen rond probleemsituaties |
| Reflecteert over zichzelf en anderen bij opdrachten en oefent in het geven van voedende feedback |
| Gebruikt zijn inzichten tijdens de microteachings |
| Kan andere kunstvormen integreren in een les woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) |
| Begeleidt de lessen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) met een zeer bewust en correct gebruik van het AN en een goede stemtechniek. |
| Evalueert eigen microteaching |
| Vindt zijn weg in het eigen vakspecifieke navormingsaanbod. |
| Stimuleert de leerlingen tijdens microteaching tot zelfstandigheid, kritisch denken, mondigheid |
| Speelt in op de diversiteit van verschillende leergroepen adhv microteaching |