Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Industriële elektronica2845/2841/2223/1/37
Studiegids

Industriële elektronica

2845/2841/2223/1/37
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandenbosch Johan
Andere co-titularis(sen): Vanden Bulcke Carl, Van Mol Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC (EMS-M)) EN (simultaan te volgen met Elektriciteit AC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit AC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit AC (EMS-M)).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Industriële elektronica behandelt de elektronische componenten. Aan de hand van een aantal voorbeelden leert de student programmeren met binaire logica. Het olod wordt afgesloten met de studie van filters en verschilversterkers als inleiding in de wereld van de meet- en regeltechniek.
Het olod Industriële elektronica bereidt voor op het vakgebied aandrijftechnieken en op elektrisch redeneren in functie van storingsonderzoek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student analyseert eenvoudige schakelingen met weerstanden, condensatoren, spoelen, diodes en transistoren.
De student berekent en/of maakt een grafische voorstelling van de eigenschappen van een elektronisch filter bestaande uit weerstanden, capaciteiten en/of spoelen.
De student berekent de theoretische versterkingsfactor van een versterker en vergelijkt deze met de werkelijke versterkingsfactor.
De student verklaart de functie van een samengestelde digitale schakeling aan de hand van één of meerdere geëigende methoden zoals logische vergelijking, waarheidstabel, elektronisch schema en tijdsdiagram.
De student verklaart de werking van basispoorten en afgeleide poorten aan de hand van één of meerdere geëigende methoden zoals logische vergelijking, waarheidstabel, elektronisch schema en tijdsdiagram.
De student beschrijft de werking van passieve filterschakelingen.
De student legt de werking van FET's, OPAMP's, spanningsregelaars en transistoren uit.
De student legt het gebruik van de bipolaire transistor als schakelaar uit.
De student past booleaanse logica toe.
De student programmeert een automatisatiecomponent d.m.v. logische blokfuncties.
De student controleert de werking van een digitale schakeling met simulatiesoftware.
02: Basismetingen en -testen: voert zelfstandig basismetingen en -testen vakkundig uit op een technische installatie
De student bepaalt proefondervindelijk de karakteristieke eigenschappen van een passief filter.
De student voert metingen uit met elektrische meetinstrumenten en legt verbanden met betrekking tot de functionaliteit van de schakeling.
03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student legt de functionele werking van een schakeling uit door gebruik te maken van het juiste technische jargon.
De student raadpleegt datasheets en/of karakteristieken van elektronische componenten.
De student verklaart de opbouw, eigenschappen en/of werking van passieve en actieve componenten.
05: Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student controleert de correcte werking van elektronische schakelingen.

Leerinhoud

Componentenleer (actief en passief)

  • lineaire en niet lineaire weerstanden
  • potentiometers
  • condensatoren
  • spoelen
  • dioden
  • LED
  • bipolaire transistor
  • MOSFET
  • OPAMP
  • spanningsregelaars

Toepassingen:

  • diode als schakelelement
  • transistor als schakelaar
  • MOSFET als schakelaar
  • gelijkrichting en afvlakking
  • OPAMP als versterker en comparator
  • passieve RC- en RL-filters

Eigenschappen van versterkers

Digitale basispoorten en afgeleide poorten, binaire functies en operatoren, waarheidstabel en tijdsdiagram.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Tijdens de labosessies heeft de student een papieren versie van de labo-opdrachten bij zich.
  • Tijdens de labosessies heeft de student de cursus en bijlagen ofwel digitaal op zijn laptop ofwel op papier bij zich.
  • Eigen laptop met software LOGO! (gratis demoversie van de software online te downloaden).

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)18,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)120,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)24,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Labo (concrete afspraken: zie labo opdrachten)
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: labo’s.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit onderdeel van de permanente evaluatie omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Een code ‘F’ voor een deelexamen resulteert in een code ‘F’ voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.