Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Elektrisch schemalezen en -tekenen35014/2841/2223/1/11
Studiegids

Elektrisch schemalezen en -tekenen

35014/2841/2223/1/11
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat Internet of Things als Learn@work Installatietechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Co-titularis(sen): Linart Wouter, Vandenbosch Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC (EMS-M)) EN (simultaan te volgen met Elektriciteit AC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit AC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit AC (EMS-M)).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Elektrisch schemalezen en - tekenen behandelt het lezen, tekenen en interpreteren van elektrische industriële schema's. Door gebruik te maken van de juiste bibliotheekelementen analyseert de student situatieschema's (stuurstroomschema's en vermogensschema's), klemmenlijsten, kabellijsten, grondplannen en lay-out van schakelborden.
Het olod Elektrisch schemalezen en -tekenen bereidt voor op het zelfstandig tekenen en manueel aanpassen van elektrische schema's.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student stelt een elektrisch schema op aan de hand van een opgave met een correcte keuze van componenten.
03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student analyseert de functionaliteit van een complex industrieel schema.
De student analyseert eenvoudige schema's volgens de normen van Eplan.
De student herkent de gebruikte beveiligings-, aardings- en voedingsapparatuur.
De student herkent en maakt correct gebruik van grafische symbolen.
De student herkent het toegepaste net aan de hand van de gebruikte beveiliging-, aardings- en voedingsapparatuur.
De student ontleedt een industrieel schema in functie van de door de ontwerper gekozen apparatuurspecificaties.
06: Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student beargumenteert de keuze van vervangonderdelen bij herstelling aan de hand van catalogi, volgens de regels van goed vakmanschap.
De student past bibliotheekelementen correct toe in een tekening.

Leerinhoud

  • De belangrijkste elektrische ééndraadssymbolen en meerdraadssymbolen
  • Schema's analyseren (bv. aandrijfsturingen, PLC-sturingen, beveiligingen, voedingen...)
  • Artikelbeheer (relais, contactoren, klemmen & kabels en beveiligingsmateriaal)
  • Montagebord uittekenen
  • Stuurstroombaan en vermogensstroombaan tekenen 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van delen van de cursus en bijlagen bij zich indien vereist door de lector.
  • Eigen laptop met software Eplan (Eplan-software gratis te verkrijgen via Eplan).

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)54,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Taak indienen voor aanvang van het examen
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: oefenzittingen.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit onderdeel van de permanente evaluatie omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Een code ‘F’ voor een deelexamen resulteert in een code ‘F’ voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Plagiaat:

  •  Plagiaat wordt als examenfraude beschouwd. Het (gedeeltelijk) kopiëren van het werk van andere studenten / groepen is m.a.w. niet toegelaten. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.