Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Maintenance management32179/2841/2223/1/39
Studiegids

Maintenance management

32179/2841/2223/1/39
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Maintenance Management behandelt het belang en de structuur van een efficiënt en effectief onderhoudsmanagement in een bedrijf. Tevens gaan we dieper in op de moderne onderhoudsfilosofie waarbij een integrale aanpak betreffende betrouwbaarheid en efficiëntie van een installatie met behulp van feiten (functieanalyse, storingsgedrag en storingsgevolgen) centraal staan. Deze gegevens worden in een vast stramien (FMEA) geanalyseerd met als uiteindelijk doel het verbeteren van de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en het rendement van de investering gedurende de ganse levenscyclus. Het kiezen van de juiste onderhoudstaak per storingsgevolg staat hierbij centraal.
Het olod Maintenance Management bereidt de studenten voor op de dagdagelijkse werking en het beheer van een onderhoudsafdeling in een bedrijf en leert hen hoe noodzakelijk en kostenbesparend onderhoud kan zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student past het begrippenkader en de terminologie toe die gebruikt wordt in een maintenance omgeving (Nederlands en Engels).
04: Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student voert op een effectieve manier een risico-analyse uit op een toegewezen onderhoudsactiviteit.
De student onderzoekt aan de hand van een casus (voorraadbeheer, onderhoudsplan ...) het meest optimale voorraadniveau (KPI) en beargumenteert de keuze.
06: Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student formuleert verbetervoorstellen rond informatiesystemen in het onderhoudsbeheer (CMMS).
07: Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student neemt in een intercultureel en multidisciplinair team mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
10 OT: Onderhoudsmethodiek: controleert en onderzoekt met het nodige inzicht de werking van technische installaties op basis van courante meet- en analysetechnieken.
De student beschrijft de verschillende soorten onderhoud en hun respectievelijk belang.
De student verantwoordt de de verschillende technieken die gebruikt worden bij Condition Based Maintenance en Reliability Based Maintenance om elektrische en mechanische faalmodes op te sporen en volgt hierin de respectievelijke stappen in de processen.
11 OT: Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student past op basis van predictieve meetdata doeltreffende maatregelen toe binnen de bestaande soorten onderhoud.
De student stelt aan de hand van de instructies van de constructeur (OEM) en de historiek van de installatie zo optimaal mogelijk periodieke revisies op.
De student verantwoordt het belang van een goede voorraadbeheersing in functie van de daaraan gekoppelde voorraadkosten.
De student analyseert een probleem of incident met behulp van FMEA en/of RCA.

Leerinhoud

  • Belang en toepassingen van verschillende soorten onderhoud
  • Structuur van een onderhoudsafdeling
  • Begrippenkader en onderhoudsterminologie (Nederlands / Engels)
  • Uitvoeren van een risicoanalyse
  • Plannen periodieke revisies
  • Condition Based Maintenance
  • Reliability Centered Maintenance
  • Voorraadbeheersing versus voorraadkosten
  • KPI: gebruik van stuurboordtabellen, het opstellen van economische (kosten) en technische ratio's
  • Informatiesystemen binnen de onderhoudsomgeving (CMMS)
  • Industrie 4.0 in de onderhoudsomgeving

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)54,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks75,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht25,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Het maken van opdrachten, taken, oefeningen, testen is verplicht als onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht, tenzij de student omwille van medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg van de lector om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline. De student moet zijn aanvraag steeds wettigen door het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen na aanvraag uitstel op iBaMaFlex te plaatsen (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht).

Groepswerk / projectwerk:

  • Plagiaat wordt als examenfraude beschouwd. Het (gedeeltelijk) kopiëren van het werk van andere studenten / groepen is m.a.w. niet toegelaten. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.