Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Multidisciplinair projectwerk - MRT32185/2841/2223/1/49
Studiegids

Multidisciplinair projectwerk - MRT

32185/2841/2223/1/49
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • meet- en regeltechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aouad Rachid, Dieltiens Sien, Lejeune Kris, Rotty Laurens, Vandenbosch Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 35 studiepunten afgewerkt hebben EN ((simultaan te volgen met Communicatievaardigheden OF eerder ingeschreven voor Communicatievaardigheden) EN (simultaan te volgen met Professionele vaardigheden OF eerder ingeschreven voor Professionele vaardigheden)).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

In dit OLOD worden de studenten getraind om in een multidisciplinair team samen te werken en leiding te geven aan een projectteam. In teamverband creatief zoeken naar oplossingen voor de gestelde problemen in een opdracht. Dit OLOD loopt parallel met Werkplekleren 3 en is mede het sluitstuk van de opleiding. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student onderzoekt met het nodige inzicht mogelijke storingen aan de hand van technische documentatie.
07: Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student definieert bij de opstart van een zelfsturend team zijn taak en rol, in onderlinge afstemming met zijn teamgenoten.
De student formuleert verbetervoorstellen door rekening te houden met het projectplan en evalueert in team de technische haalbaarheid.
De student werkt constructief samen in team en neemt de verantwoordelijkheden op die inherent verbonden zijn aan zijn rol binnen het zelfsturende team.
08: Levenslang leren: is zelfkritisch en verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen in het vakgebied op te volgen.
De student documenteert zich zelfstandig aan de hand van (anderstalige) wetenschappelijk relevante literatuur met het oog op een efficiënte aanpak van het project.
De student reflecteert kritisch over het projectmatig werken en het eigen leerproces.
De student completeert een woordenlijst met Engelstalig technisch vakjargon
09: Documenteren en communiceren: documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega’s en leidinggevenden over de werkvoorbereiding en de werkzaamheden.
De student rapporteert schriftelijk en op gestructureerde wijze over de voortgang van het project aan de leden van het projectteam en aan de projectcoach.
De student stelt een concreet plan van eisen op van het project en presenteert dit door gebruik te maken van diverse communicatietechnieken.
11 MRT: Aanpassingen software: wijzigt gebruikersprogramma’s offline, laadt goedgekeurde aanpassingen in het automatiseringssysteem en test de goede werking ervan op basis van vaste procedures.
De student analyseert en beoordeelt een automatiseringsprogramma conform de functiebeschrijving, rekening houdend met procedures en veiligheidsvoorschriften.
12 MRT: Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student selecteert de correcte meetapparatuur in functie van de context.
De student past de reeds verworven kennis uit de opleiding correct toe in een opdracht.

Leerinhoud

  • Een opdracht analyseren en in team een projectplan opstellen.
  • Een opdracht in team uitvoeren rekening houdend met de opgelegde deadlines en de kennis verworven tijdens de opleiding.
  • In Nederlandstalige/Engelstalige catalogi informatie opzoeken.
  • Kritisch reflecteren, zowel over het projectmatig werken als het eigen proces.
  • Schriftelijk en gestructureerd rapporteren. 
  • Presenteren van het project.
  • De concrete leerinhouden van de gemengde teamopdrachten zijn niet relevant en variëren naargelang de opdracht.  

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)68,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)68,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

 Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: labo’s.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit opleidingsonderdeel omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Groepswerk / projectwerk:

  • Plagiaat wordt als examenfraude beschouwd. Het (gedeeltelijk) kopiëren van het werk van andere studenten / groepen is m.a.w. niet toegelaten. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.