Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkplekleren 3: EMS - MRT35016/2841/2223/1/79
Studiegids

Werkplekleren 3: EMS - MRT

35016/2841/2223/1/79
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • meet- en regeltechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 20 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adriaensens Raoul, Aouad Rachid, Dieltiens Sien, El Meziani Saïd, Houtmeyers Niels, Lejeune Kris, Rotty Laurens, Unal Safak, Vandenbosch Johan, Van den Broeck Linda, Vangrunderbeek Olivier, Verhulst Marc, Verstrepen Jurgen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 51 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2 OF eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2) EN simultaan te volgen met Regeltechniek .
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 520,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT biedt de student de mogelijkheid om in een een reële werkomgeving aan de slag te gaan.

Bepaalde competenties/vaardigheden dient de student daar te ontwikkelen onder leiding van een mentor werkplekleren.

De student zoekt zelf een gepast bedrijf. Dit bedrijf kan hetzelfde zijn als voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud, indien deze voldoet aan de door de hogeschool gedefinieerde voorwaardenlijst voor Werkplekleren 3: EMS - MRT. Gedurende het zoekproces naar een geschikte plaats kan de student terugvallen op de coördinator werkplekleren.

Alvorens de student met werkplekleren kan starten, dient hij/zij een voorstel werkplekleren in (werkplekfiche). Na goedkeuring van dit voorstel brengt de student de contractuele verplichtingen in orde, inclusief het gezondheidstoezicht (indien van toepassing). De student moet een risicoanalyse door de preventiedienst van het bedrijf laten uitvoeren en zich houden aan de conclusies van deze analyse.

Gedurende de looptijd van deze periode werkplekleren blijft de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren op diverse manieren het leerproces kwalitatief opvolgen en bijsturen waar nodig. De begeleider werkplekleren doet dat onder andere op basis van het portfolio (inclusief de dagrapporten) en door ongeveer 3 bedrijfsbezoeken te plannen. Tijdens die bezoeken zijn ook de student en de mentor werkplekleren aanwezig.

Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhoudswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische aanpassingswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
02: Basismetingen en -testen: voert zelfstandig basismetingen en -testen vakkundig uit op een technische installatie
De student voert zelfstandig elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit op elektrische verbruikers en mechanische aandrijfsystemen.
03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student raadpleegt vaktechnische informatie in het Nederlands en in één vreemde taal.
De student leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema's, beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen.
04: Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier.
De student past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student werkt tijdsbewust in functie van het productieproces.
05: Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
06: Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega's en leidinggevenden over de toestand van technische installaties.
De student formuleert verbetervoorstellen aan de hand van RCA's met het oog op gebruik en werking van technische installaties.
07: Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team.
De student neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student werkt constructief samen in een intercultureel en multidisciplinair team.
08: Levenslang leren: is zelfkritisch en verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen in het vakgebied op te volgen.
De student reflecteert kritisch over de naleving van veiligheidsvoorschriften op de werkvloer.
De student verbetert de eigen praktijk door constructief om te gaan met feedback.
De student verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen op te volgen.
09: Documenteren en communiceren: documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega’s en leidinggevenden over de werkvoorbereiding en de werkzaamheden.
De student documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega's en leidinggevenden over de werkvoorbereiding.
10 MRT: Aanpassingen hardware: controleert en onderzoekt de werking van proces geautomatiseerde technische installaties en voert hardware-aanpassingen uit volgens vaste procedures.
De student controleert en onderzoekt de werking van de sturing en de regeling, stelt ze af en geeft de installatie vrij onder toezicht.
De student voert hardware-aanpassingen uit volgens vaste procedures.
12 MRT: Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert mogelijke preventieve, correctieve of adaptieve interventies uit onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert door zichzelf voorgestelde aanpassingen uit volgens vaste procedures (bv. kalibreren van een zuurstofmeting in een proces) en geeft de installatie vrij onder toezicht.
De student voert diverse meet-en regeltechnische installatiewerken uit.

Leerinhoud

  • Interne werkprocedures en werkinstructies
  • Interne montage- en demontagevoorschriften
  • Interne veiligheidsinstructies
  • Codex ARAB, AREI
  • EN-normering
  • Catalogi (Nederlands/Engels)
  • Alle kennis en vaardigheden die aan bod gekomen zijn tijdens de opleiding elektromechanische systemen
  • Curatieve onderhoudstaken uitvoeren met aandacht voor taken specifiek voor een beginnend meet- en regeltechnicus

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)376,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)135,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)376,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Beoordeling door begeleider (lector AP).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio30,00Beoordeling door begeleider (lector AP).
De student dient het portfolio in voor aanvang van de tweede zit.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Beoordeling door mentor (werkplek).
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • Voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren, raadpleegt de student de procedures en de syllabus werkplekleren. Enkel de syllabus die bij de start van het desbetreffende academiejaar bekend wordt gemaakt, is geldig.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren, inclusief risicoanalyse en werkpostfiche, kan het werkplekleren niet aanvangen.
  • Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.

Portfolio:

  • De invulling en beoordeling van het portfolio staat omschreven in de syllabus werkplekleren.

Aanwezigheden en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: werkplekleren.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht).
  • De student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid, indien organisatorisch mogelijk, inhalen in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP).
  • Een student die tijdens het werkplekleren onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor deze deelevaluatie. Meer informatie vind je in het onderwijs- en examenreglement.
  • Een student die tijdens het intervisiemoment wettig of onwettig afwezig is, krijgt een 0 voor het desbetreffende intervisiemoment.
  • Een student die geen 47 werkende dagen kan bewijzen op basis van dagrapporten, ongeacht wettige of onwettige afwezigheid, krijgt de code ‘F’ van Fail voor het gehele opleidingsonderdeel.