Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Beroepsoriëntering32389/2843/2223/1/84
Studiegids

Beroepsoriëntering

32389/2843/2223/1/84
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Gaststudenten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Olympiade
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Beroepsoriëntering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Doms Mike
Andere co-titularis(sen): De Mulder Anouk, Truyen Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coaching OF geslaagd voor Coaching.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Beroepsoriëntering behandelt het HRM-vakgebied in zijn totaliteit. Het is een 'algemene introductie in' en 'kennismaking met' het vakgebied of beroep: Human Resources Management (HRM of HR).

Het verschaft inzichten in wat HRM is en wat het beroep van de HR-support medewerker inhoudt door een verkenning van de praktijk. Dit betekent bezoeken, zicht krijgen op  de 'klassieke HR-cylcus', HR-modellen, -concepten, taken en rollen, alsook op HR-vacatures, praten met ervaringsdeskundigen, vaktijdschriften leren kennen etc. Zo krijgt men zicht op vereiste competenties en spanningsvelden en leert men zien wat de plaats is van HRM en een HR-support medewerker binnen een organisatie.  Daarnaast kunnen de eerste (reflectie-)vragen beantwoord worden. Wat is HR en welke rol of opdracht zou ik hier in kunnen opnemen?

Het opleidingsonderdeel Beroepsoriëntering bereidt zo ook mee voor, naast het 'Coaching 1'-opleidingsonderdeel, op het zoeken van een werkplek in het 2de semester.

De gegeven inhoud wordt daarna nog, verder via verdieping en verbreding, behandeld in de opleidingsonderdelen: HRM 1, 2 en 3.

Beroepsoriëntering kan, mits toelating van de toelatingscommissie, ook in semester 2 opgenomen worden. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student beschrijft diverse actoren binnen het HR-werkveld (sociale kaart).
De student definieert de belangrijkse taakgebieden van HRM.
De student beschrijft het concept diversiteit in de context van HRM op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.
De student beschrijft verschillende modellen van HRM.
De student benoemt de basisprincipes van HRM.
De student duidt de verwantschap tussen de belangrijkste taakgebieden van HRM.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student past zijn/haar kennis van HRM, sociaal recht en professionele vaardigheden toe in opdrachten. 
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student beschrijft de professionele houding van de HR-deskundige op basis van bezoeken, casussen en opdrachten.

Leerinhoud

Centraal: De klassieke HRM-gesprekscyclus als rode draad

1. HRM?

2. Basismodellen HRM

 Met als belangrijkste thema's:

  • HRM in organisaties
  • Actoren binnen het werkveld van HRM
  • De taakgebieden van HRM
  • De plaats en rol van HRM in organisaties
  • De kern van HRM
  • De rollen van de HR-medewerkers
  • De professionele attitude van een HR-Support medewerker
  • Onderwerpen uit actualiteit en werkveld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2020). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen.
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken30,00Maken van een presentatie over de vraagstukken: 'Ik en (mijn) HR(-thema)?'
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Kennismaking met het HR-werkveld via een interview met een HR-professional.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Mondeling examen. De lector geeft aan de betrokken student aan welke onderdelen of hoofdstukken dienen gekend te zijn en die worden geëxamineerd.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel kan worden afgelegd in semester 2 voor die studenten die door het afleggen van het opleidingsonderdeel in het alternatieve semester hun studieduur kunnen verkorten. Dit is enkel mogelijk na afspraak met de trajectbegeleider en na goedkeuring van de toelatingscommissie. Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.