Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Doms Mike
Andere co-titularis(sen): Truyen Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel HRM 1 behandelt de methodieken en instrumenten van HRM. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit olod verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkelen van medewerkers en organisatie.
Het opleidingsonderdeel HRM 1 bereidt voor op het eerste werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student beschrijft de belangrijkste selectiemethodieken. |
De student beschrijft welke kanalen er bestaan om de geschikte kandidaten te vinden. |
De student toont aan dat hij/zij zicht heeft op de huidige & toekomstige trends op het vlak van rekrutering en selectie. |
De student omschrijft de verschillende onderdelen van de gesprekscyclus. |
De student beschijft hoe hij/zij een profiel moet definiëren vertrekkende vanuit de behoefte van de organisatie. |
De student beschrijft wat een onboardingproces inhoudt. |
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in het personeelswerk in verband met werving en selectie toe in opdrachten. |
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid i.v.m. het functioneren van de organisatie. |
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid i.v.m. het functioneren van de medewerkers. |
Leerinhoud
Centraal: De klassieke HRM-cyclus als rode draad
1. Instroom en onthaal
2. Beoordelen en Evalueren
Met als belangrijkste thema's
- Turbulente arbeidsmarkt
- Rekrutering: werving en selectiegesprekken
- Onthaal en introductie
- Een turbulente arbeidsmarkt
- Functie- en taakbeschrijvingen
- Beoordelen en evalueren van medewerkers
- Personeelsbeoordeling: omschrijving
- Onderwerpen uit actualiteit en werkveld
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (verplicht)
- Roskam, P. (2020). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Schriftelijk examen. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht: Maken van een functieomschrijving en competentieprofiel. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht: Maken van een "Wervende vacature". |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | |