Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Werkplekleren 232503/2843/2223/1/80
Studiegids

Werkplekleren 2

32503/2843/2223/1/80
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Werkplekleren 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 33 studiepunten
Titularis: Van Agtmael Chantal
Andere co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Gysbrechts Els, Truyen Robin, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 1.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 924,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Beroepspraktijk behandelt de HR-praktijk a.d.h.v. werkplekleren in een organisatie naar keuze. Het doel van dit werkplekleren is de organisatie te leren kennen en praktijkervaring op te doen zonder evenwel de eindverantwoordelijkheid te dragen. 
Het opleidingsonderdeel Beroepspraktijk behandelt de afsluiter van de opleiding graduaat HR-support en bereidt voor op de beroepsuitoefening als HR-deskundige. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en het werkplekleren, praktijkoriëntering, gelopen tijdens het eerste jaar, vormen de basis van een geslaagde periode. 
De student zoekt zelf een werkplek. De werkplek moet een gevarieerd takenpakket aanbieden.
Het opleidingsonderdeel Beroepspraktijk bereidt voor op de rol van een professionele HR-deskundige die rekening houdt met het team, het arbeidsritme en de inhoudelijke beroepseisen. 


Dit opleidingsonderdeel bestaat uit werkplekleren en coaching.


Dit opleidingsonderdeel behandelt tevens het leerproces en de professionele ontwikkeling van de student. Reflecteren staat hierin centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen het werkplekleren. Het stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, alsook over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep. 

Periode werkplekleren: periode oktober tot mei, minimum van 546 uren werkplekleren

Coaching: bijeenkomsten in groep waar reflectie en het leerproces van de student centraal staat. Het olod Beroepspraktijk behandelt de afsluiter van de opleiding graduaat HR-support. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en het werkplekleren, praktijkoriëntering, gelopen tijdens het eerste jaar, vormen de basis van een geslaagde periode. 
De student zoekt zelf een werkplek. De werkplek moet een gevarieerd takenpakket aanbieden.
Het opleidingsonderdeel Beroepspraktijk bereidt voor op de rol van een professionele HR-deskundige die rekening houdt met het team, het arbeidsritme en de inhoudelijke beroepseisen. 

Beroepspraktijk kan, mits toelating van de toelatingscommissie, ook in semester 1 opgenomen worden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student ontwikkelt, plant, organiseert en realiseert HR-procedures en opdrachten .
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student maakt de vooropgestelde doelstellingen die bij een opdracht zijn afgesproken waar.
De student versterkt doelgericht basisadvies i.v.m. sociale wetgeving, fiscaliteit en verzekeringen.
05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student past sociaal recht toe.
De student communiceert mondeling correct in diverse situaties binnen de werkplekcontext.
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student gebruikt gericht bronnen om kennis op te bouwen.
De student onderneemt concrete acties om problemen, klachten, meldingen of suggesties van klanten op te volgen of verwijst deze door naar de juiste persoon/instantie.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student functioneert competent in een multiculturele context.
De student toont samenwerkingszin.
De student gaat professioneel om met discretie en privacy.
De student werkt actief naar oplossingen voor de opdrachten die opgedragen worden door de werkplekbegeleiding.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student informeert en ondersteunt werkgever en personeel bij specifieke taken (b.v. sollicitatiegesprekken, functioneringsgesprekken, preventie, …).
04: personeelsdossiers: Staat in voor de administratieve en wettelijke opvolging en afhandeling van de verschillende personeelsdossiers en HR-processen en kan daarbij meerdere talen inzetten.
De student helpt mee systemen op te zetten die een kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening garanderen.
De student past sociaal recht toe.
De student werk systematisch en doelgericht met de nodige flexibiliteit.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student communiceert schriftelijk correct en afgestemd op interne klanten binnen de werkplek.
De student hanteert communicatiemiddelen, -vormen en -media adequaat.
De student gaat aan de slag met feedback in kader van het professioneel handelen.
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student integreert zich in het team van de personeelsdienst.
De student maakt gebruik van de gepaste metrische prefixen om een hoeveelheid van een elektrische grootheid aan te duiden.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student verwoordt verschilllende ethische standpunten op de werkplek.
De student gaat constructief om met spanningen, inherent aan het samenwerken met mensen in organisaties.

Leerinhoud

Het werkplekleren focust zich op:

· Op basis van de input van de organisatie in-, door- en uitstroominstrumenten toepassen

· Opdrachten in verband met technisch-administratieve (personeels)procedures en systemen uitvoeren

· Informatie op een doeltreffende manier verzamelen en verwerken binnen de beschikbare termijn.



De coaching focust zich op:

· het in kaart brengen van het eigen leerproces door middel van zelfreflectie,

· het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes,

· het eigen referentiekader en dat van anderen,

· het zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige,

· het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie,

· thema’s waarbij inzichten en methoden uit de andere modules verwerkt worden, in verband gebracht worden met de eigen praktijk en geïntegreerd worden,

· thema’s die de individuele studenten vanuit de eigen praktijk als leermateriaal inbrengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  •  Studiewijzer (Verplicht) 
  •  Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren42,00 uren
Werkplekleren en/of stage546,00 uren
Werktijd buiten de contacturen336,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Voor de Coaching geldt een verplichte aanwezigheid. Elke afwezigheid moet de student wettigen. Bij ongewettigde afwezigheid wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken voor elke afwezigheid. Je kan enkel gewettigd afwezig zijn als je het nodige bewijsmateriaal uploadt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in Ibamaflex. Bij het niet (tijdig) indienen van het materiaal voor de coachingbijeenkomst wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken per bijeenkomst.
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Werkplekleren: Permanente evaluatie met twee tussentijdse evaluaties en een eindevaluatie. De begeleider bepaalt de quotatie, na overleg met de mentor en aan de hand van het ingevulde evaluatiedocument.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel kan worden afgelegd in semester 1 voor die studenten die door het afleggen van het opleidingsonderdeel in het alternatieve semester hun studieduur kunnen verkorten. Dit is enkel mogelijk na afspraak met de trajectbegeleider en na goedkeuring van de toelatingscommissie. Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.