Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Project2609/2843/2223/1/50
Studiegids

Project

2609/2843/2223/1/50
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Project
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): de Mûelenaere Laurence, Doms Mike, Van Agtmael Chantal, Van Praet Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 336,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Project behandelt een geïntegreerde opdracht op basis van de competenties verworven in de verschillende modules en de werkpraktijk waarbij:

  • je je kan verdiepen in bepaalde thema’s/disciplines, aansluitend bij de eigen interesse, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werkplek,
  • je reflecteert over actuele thema’s/uitdagingen in HRM
  • je leert je de verworven kennis, opgedaan in de voorgaande modules, toe te passen,
  • je leert initiatief nemen, organiseren, autonoom en in teamverband werken,
  • je moet communicatief zijn,
  • je leert samenwerken met andere groepsleden, overleg plegen, vergaderen en conclusies schrijven. 


Je kan samen met je groep hiervoor de nodige initiatieven te nemen, contacten te leggen, bezoeken organiseren en documenten opvragen. Door de samenwerking met de groepsleden zal je alle verzamelde informatie tot een samenhangend en betekenisvol geheel kunnen verwerken. 

Het opleidingsonderdeel Project bereidt je voor op het behalen van al je competenties als HR-deskundige.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student analyseert theoretische inzichten in functie van de uitvoering van acties en/of plannen aangaande een specifiek onderwerp in kader van duurzaam personeelsbeleid.
De student geeft mee vorm aan een duurzaam HR-beleid, gebruikmakend van wetgeving, methodieken en instrumenten.
De student werkt theoretisch een onderwerp uit dat verband houdt met zijn/haar werkplekcontext.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student kiest een methodische manier van werken gebaseerd op verschillende bronnen (ervaringen op werkplek, cases uit de praktijk, theorie,wetgeving ...).
05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student past de principes van projectmatig werken toe.
De student werkt planmatig aan het project.
De student werkt kwaliteitsgericht aan de opdrachten gekoppeld aan de richtlijnen in de studiewijzer.
De student werkt met de nodige flexibiliteit samen met andere studenten in de groep .
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student beschrijft verbanden tussen de actualiteit en de HRM praktijk
De student beschrijft hoe hij/zij zelfstandig richting geeft aan zijn/haar leerproces.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student participeert op een doelgerichte manier in de groep.
De student vergelijkt eigen acties en plannen met andere standpunten.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student oriënteert zich op een HRM thema door gericht informatie te verzamelen.
De student oriënteert zich op een HRM thema door gericht informatie te verwerken.
04: personeelsdossiers: Staat in voor de administratieve en wettelijke opvolging en afhandeling van de verschillende personeelsdossiers en HR-processen en kan daarbij meerdere talen inzetten.
De student beschrijft relevante en actuele wetgeving in kader van actuele HR-themas
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student rapporteert schiftelijk en mondeling over resultaten en conclusies.
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student geeft feedback over verloop van het project, meldt eventueel problemen en zoelt al zelf naar oplossingen.
De student stelt zich verantwoordelijk voor de tijdige en correcte oplevering van het projectresultaat.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student gaat op een professionele manier aan de slag met zijn medestudenten in het project en mogelijke externen ( empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk,...).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (Verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  
  • Verplicht handboek voor dit OLOD: Titel: Projectmatig werken
    Auteur: Patries Quant
    Verschijningsdatum: 2007
    Uitgever: Uitgeverij Thema
    ISBN: 9789058713773

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Vormen van groepsleren63,00 uren
Werktijd buiten de contacturen252,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
AcademiejaarProjectopdracht80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel wordt in verkorte vorm aangeboden in semester 1 voor die studenten die door het afleggen van het opleidingsonderdeel in het alternatieve semester hun studieduur kunnen verkorten. Dit is enkel mogelijk na afspraak met de trajectbegeleider en in samenspraak met de betrokken lector. De theoretische onderdelen van dit opleidingsonderdeel worden in zelfstudie aangeboden, voor de begeleiding en uitwerking van het project wordt er ondersteuning vanuit de opleiding voorzien. Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.