Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Professionele vaardigheden6204/2879/2223/1/02
Studiegids

Professionele vaardigheden

6204/2879/2223/1/02
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frantzen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Professionele vaardigheden behandelt de vaardigheden die studenten nodig hebben om op een constructieve en succesvolle manier professioneel samen te werken binnen een intercultureel team.
Het olod Professionele vaardigheden bereidt de studenten voor op het multidisciplinaire projectwerk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student raadpleegt in twee talen (Nederlands en Engels) technische bronnen eigen aan het vakgebied.
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student kent het belang van een ISO-kwaliteitszorgsysteem voor een onderneming.
De student beschrijft het verschil en de relatie tussen verschillende ISO-normeringen.
De student beschrijft het belang van een goed diversiteitsmanagement aan de hand van het model "10 kritische succesfactoren".
De gegradueerde stuurt operationeel enkele medewerkers aan voor concrete werkzaamheden met aandacht voor de veiligheid, werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student voert in groepsverband opdrachten uit volgens de basisregels van goed projectmanagement.
De student toont aan dan hij constructief samenwerkt met medestudenten.
De student beschrijft verschillende gespreksvaardigheden.
De student beschrijft het belang van diversiteit in een interculturele maatschappij.
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student stelt een eenvoudig projectplan op in MS Project.
De student presenteert in groepsverband een projectplan.

Leerinhoud

  •  Diversiteitsmanagement
  •  Werken in team
  •  Conflictbeheersing
  •  ISO-kwaliteitszorgsystemen
  •  Projectmanagement
  •  MS Project
  •  Mindjet Mindmanager
  •  Nederlandstalige en Engelstalige bronnen raadplegen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld. 
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
  • Eigen laptop met software MS Project en Mindjet MindManager (gratis via e-campus).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Groepsopdrachten. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Het maken van opdrachten is verplicht als onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht, tenzij de student omwille van medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg van de lector om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline. De student moet zijn aanvraag steeds wettigen door het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen na aanvraag uitstel op iBaMaFlex te plaatsen (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht).

Groepswerk:

  • Plagiaat wordt als examenfraude beschouwd. Het (gedeeltelijk) kopiëren van het werk van andere studenten / groepen is m.a.w. niet toegelaten. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: oefenzittingen, groepswerk.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht).
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een 0-score voor dit onderdeel van de permanente evaluatie.