Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Revit/Stabicad33910/2879/2223/1/39
Studiegids

Revit/Stabicad

33910/2879/2223/1/39
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Rotty Laurens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met CV en luchtprocessen EN simultaan te volgen met Koellast- en warmteverliesstudie.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Revit/Stabicad behandelt de vaardigheden nodig om via zelfsturing en eigen taakverantwoordelijkheid opdrachten binnen een gestelde tijdslimiet af te werken, met name door de voorgestelde oplossingen via tekenontwerpen/schema's, berekeningsstudies, instructies, tekstuele studies etc. samengebundeld als een opdrachtrapport af te leveren en zo te komen tot een goed vaktechnisch product dat een antwoord biedt op het probleem van de opdrachtomschrijving.
Het olod Revit/Stabicad bereidt voor op het zoeken naar oplossingen om HVAC-technieken te integreren in een gebouw.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student implementeert vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp de centrale verwarming, koeling en leidingen en interpreteert de dimensionering.
De student interpreteert de dimensionering vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een installatie met ontwerpberekening zoals luchtsnelheden, drukverliezen en luchthoeveelheden door het plaatsen van roosters.
De student tekent vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een centrale verwarming, koelleidingen en luchtkanalentracé en interpreteert de dimensionering ervan.
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student dimensioneert vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een klimatisatiesysteem volgens de normen en veiligheidsafspraken.
De student dimensioneert vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een HVAC-ontwerp en klimatisatiesysteem volgens de regels van goed vakmanschap, normen en veiligheidsafspraken.
De gegradueerde adviseert en informeert gebruikers, en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student ondersteunt de opbouw en keuzes binnen zijn ontwerp door middel van een tekstueel rapport waarin hij de via het softwarepakket ontworpen technische ruimte toelicht (inclusief alle nodige energiebeheersystemen).
De student ondersteunt mee de opbouw via een softwarepakket van de technische ruimte waarbij alle nodige energiesystemen aanwezig zijn, en kan dit toelichten.
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student herkent een clash of interferentie in een Autodesk Revit-software bouwontwerp van een HVAC-installatie en lost dit op.
De student tekent vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een HVAC-installatie met ontwerpberekening en bespreekt deze uitvoerig.
De gegradueerde voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen in een residentiële en niet-residentiële context.
De student dimensioneert vanuit een bestaand softwarepakket een ontwerp van een klimatisatiesysteem.
De student geeft de luchttechnische- en hydraulische specificaties van de gedimensioneerde leidingsystemen weer in een bestaand softwarepakket bij het ontwerp van zijn klimatisatiesysteem.

Leerinhoud

  • vanuit een bestaand bouwontwerp een installatie dimensioneren met ontwerpberekeningen, zoals luchthoeveelheden, luchtsnelheden en drukverliezen, verwarmings- en koelvermogens en stromingsdebieten
  • vanuit een bestaand bouwontwerp een centrale verwarming, een koelingssysteem en luchttechnische leidingen implementeren en dimensioneren vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een sanitair en rioleringsplan implementeren
  • vanuit een bestaand Autodesk Revit-software bouwontwerp een sanitair en rioleringsplan opstellen
  • een technische ruimte opbouwen waarbij alle nodige energiesystemen aanwezig zijn

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Eigen laptop met software Revit en Stabicad for Revit (software gratis te verkrijgen via de lector).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: oefenzittingen.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit opleidingsonderdeel omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Groepswerk:

  • Plagiaat wordt als examenfraude beschouwd. Het (gedeeltelijk) kopiëren van het werk van andere studenten / groepen is m.a.w. niet toegelaten. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.