Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Inleiding in de meet- en regeltechniek32175/2879/2223/1/25
Studiegids

Inleiding in de meet- en regeltechniek

32175/2879/2223/1/25
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aouad Rachid, Lejeune Kris, Van den Broeck Linda
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek behandelt de terminologie van meten, omvormen en regelen. De student interpreteert en verwerkt meetsignalen en past  verschillende meettechnieken toe. Als regelalgoritmes worden de aan/uit-regelaar en de P-regelaar behandeld.
Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek bereidt voor op het gebruik van industriële sensoren en regelaars. De meetsignalen worden verwerkt in regelalgoritmes. De interpretatie van de kwaliteit, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van metingen en meetsignalen zijn dan ook uitermate belangrijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde voert elektrische en stromingstechnische basismetingen en –testen uit.
De student past de juiste meetprincipes en meetinstrumenten toe in functie van de specifieke meetopdracht in een machine/installatie/proces.
De student verklaart het verschil tussen een sturing en een regeling aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.
De student onderzoekt de kwaliteit van de meetomvomers en sluit deze correct aan.
De student stelt eenvoudige regelprocessen blokschematisch voor met het oog op de werking.
De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student leest, tekent en interpreteert een eenvoudig P&ID-schema.
De student beschrijft de karakteristieke eigenschappen en het werkingsprincipe van een P-regelaar.
De gegradueerde onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student verwerkt op zelfstandige basis de leerstof met inachtname van vooropgestelde deadlines.
De student zoekt zelfstandig op efficiënte wijze informatie op via Nederlands- en anderstalige handleidingen om ze oplossingsgericht te gebruiken.
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student legt aan de hand van een voorbeeld uit hoe een aan/uit-regelaar werkt en geconstrueerd is.
De gegradueerde lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek in een residentiële en niet-residentiële context.
De student herkent verschillende sensorprincipes en verklaart de werking ervan met betrekking tot hun functionaliteit in de regelkring.

Leerinhoud

  • Vakjargon uit de meet- en regeltechniek
  • Meetsensoren onderzoeken en aansluiten
  • Signalen en omvormers interpreteren
  • Lezen van bedrijfsschema's
  • Processen en procesparameters
  • Aan/uit-regelaar
  • P-regelaar
  • Labo

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld. De cursus zelf is ook beschikbaar via Universitas.
  • PowerPointpresentaties worden via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Opgaven van labo’s worden via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
  • Eigen laptop met software Visio (gratis via e-campus)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Labo (concrete afspraken: zie labo opdrachten)
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: de vooraf afgesproken theorielessen en labo's.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit opleidingsonderdeel omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Het maken van voorbereidingen, opdrachten, taken, oefeningen is verplicht als onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht, tenzij de student omwille van medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg van de lector om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline. De student moet zijn aanvraag steeds wettigen door het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen na aanvraag uitstel op iBaMaFlex te plaatsen (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht).