Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rotty Laurens
Andere co-titularis(sen): Verhasselt Albert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Koeltechniek en labo behandelt de aandachtspunten voor het behalen van het certificaat van vakbekwaamheid in de koeltechniek (Koelcertificaat Cat.1) op het gebied van theorie en praktijk. De volledige regelgeving in de norm EN378 wordt beschreven en toegepast in deze cursus.
Het olod Koeltechniek en labo bereidt voor op het behalen van het certificaat van vakbekwaamheid in de koeltechniek (Koelcertificaat Cat.1).
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student verklaart en somt de hoofdcomponenten op van een industriële koelkring op basis van hun specifieke technische eigenschappen en hun onderhoudsvoorschriften. |
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student voert directe en indirecte lektestcontroles uit volgens voorgeschreven reglementeringen. |
De gegradueerde adviseert en informeert gebruikers, en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student verklaart het onderscheid (druk-enthalpiediagram) tussen directe/indirecte expansiesystemen, tussen natuurlijke en pompcirculatiesystemen. |
De student beoordeelt de goede werking van een koelinstallatie met als focus het realiseren van energiewinst (minder energieverbruik = minder CO2-equivalent). |
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student analyseert en rapporteert zijn meetresultaten en handelingen in functie van het behalen van de certificering. |
De gegradueerde voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen in een residentiële en niet-residentiële context.
De student maakt een technische analyse/evaluatie met betrekking tot de goede werking van een koelinstallatie inclusief het energieverbruik. |
De gegradueerde houdt rekening met specifieke risico’s van gevaarlijke producten en omstandigheden eigen aan het werkveld klimatisatie en handelt ernaar.
De student voert certificeringsplichtige werkzaamheden uit, zoals herstellingen aan het koelmiddelcircuit, (bij)vullen of aftappen van koelmiddel, installeren van onderdelen, installatiedichtheid, hardsolderen/braseren, instelling/parametrering van de installatie als goed werkend geheel en controle van de ingestelde beveiliging. |
Leerinhoud
De koeltechnische handelingen die betrekking hebben op het behalen van het certificaat van vakbekwaamheid in de koeltechniek, het koelcertificaat Cat.1. (tegen het licht van 'de' eerste gedachte: duurzaamheid en milieu)
Theorie:
- theorie koeltechnieken met betrekking tot de certificering
- koelmiddelhandelingen
- braseren
- theorie Vlaamse wetgeving en Nederlandstalige terminologie
Praktijk:
- koelmiddelhandelingen met betrekking tot:
- koelinstallaties
- warmtepompen
- VRV-installaties
- chillers
- koelmiddelen boekhouding/registratie
- handelingen om een koelinstallatie op een juiste manier te kunnen:
- aansluiten op meetapparatuur
- druktesten
- in bedrijf stellen
- lektesten
- controleren qua werking
- onderhouden
- ontmantelen voor afbraak
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Digitaal examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Digitaal examen |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Toetsing (tekst)
Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:
- Aanwezigheid is vereist/verplicht tijdens de volgende contactmomenten die deel uitmaken van permanente evaluatie: labo’s, lessen.
- Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
- Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dient de student zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
- Een student die tijdens de verplichte contactmomenten in totaal 2 of meer keer afwezig is (onwettig en/of gewettigd zonder in te halen), krijgt een code ‘F’ van Fail voor dit opleidingsonderdeel omdat de competentiegerichte leerprocessen enkel verworven en geëvalueerd kunnen worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. Meer informatie over de code ‘F’ vind je in het onderwijs- en examenreglement.