Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IoT Applications32256/2844/2223/1/17
Studiegids

IoT Applications

32256/2844/2223/1/17
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Overveldt Maarten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Learn@work 1_1.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het olod IoT Applications behandelt IoT-projecten met als focus Smart Home. Buiten het technisch uitwerken van een probleemstelling/project komen ander skills zoals prioriteiten stellen, rekening houden met tijdsmarges, verzamelen van de juiste informatie en afspraken maken hier ook aan bod.
Het olod IoT Applications bereidt voor op een functie in het werkveld. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student selecteert en verzamelt de geschikte componenten voor de praktische realisatie van de oplossing.
03: Opleveren: Test de IoT-systemen, levert ze op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student bedenkt en overweegt verschillende oplossingen in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten.
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik aan de hand van een presentatie.
06: Samenwerken: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
De student zoekt de door de klant/gebruiker gevraagde informatie op in beschikbare informatiebronnen.
De student werkt constructief en projectmatig samen in een team van gelijken.
De student voert de opdracht uit binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten en gemaakte afspraken.
07: Documenteren: Documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
De student rapporteert over de eigen werkzaamheden conform de gemaakte afspraken met de opdrachtgever.
De student documenteert verbruikte materialen.
10: Duurzaam werken: Werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
De student kiest de meest kostenefficiënte oplossing voor het project en verantwoordt zijn/haar keuze.

Leerinhoud

  • rekening houden met tijdsmarges, prioriteiten en bedrijfsstrategieën
  • probleemsituaties leren analyseren, opstellen van verschillende oplossingen en selecteren van de meest interessante oplossing
  • op een correcte manier informatiebronnen en kennisdatabanken gebruiken
  • ontwikkelen en opleveren van een IoT-project(SmartHome) in teamverband

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)94,00 uren
Dagtraject
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen94,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00
AcademiejaarProjectopdracht25,00Eindresultaat van de projectopdracht (momentopname na proces)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Eindresultaat van de projectopdracht (momentopname na proces)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid op evaluatieactiviteiten is verplicht.

Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek, ...

Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.

Je contacteert tevens de lector en eventuele teamleden (indien groepswerk) via mail van je afwezigheid vóór aanvang van de evaluatie-activiteit.

Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch en/of didactisch mogelijk is.

De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.



Er wordt een 0 op het deelexamen Projectopdracht gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. De student kan 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste sessie met de lector deze inhaalsessie in te plannen.