Inleiding: Wat is zakelijke communicatie, wat is het belang ervan, moeilijkheden bij zakelijke communicatie, een communicatiemodel, vaak voorkomende problemen, tips voor goede zakelijke communicatie, communicatiedoelen, een boodschap formuleren
Een kwalitatieve zakelijke tekst/verslag schrijven 1: tips bij het schrijven, schrijverstypen, plannen van het schrijfproces, Formuleren van een kwalitatieve tekst (inhoud, structuur, revisie, vormgeving),
Een kwalitatieve tekst schrijven 2: bijzondere aandacht voor tekststructuur (alinea's, signaalwoorden, verwijzingen, vaste tekststructuren) en schrijfstijl (vlot leesbare en begrijpbare zinnen formuleren, inclusief juridische teksten hertalen naar heldere cliëntgerichte teksten);
Vb. Een juridische tekst (vonnis, arrest, rechtsgeleerd artikel,...) wordt omgezet naar een blogbericht voor het cliënteel van een juridisch zakenkantoor.
Overtuigend communiceren: overtuigen, argumenteren, discussiëren, debatteren
Vb. De student verdedigt een stelling over een (actueel) (juridisch) onderwerp (vb. voor of tegen verplichte vaccinatieplicht).
Solliciteren: belang, moeilijkheden, STARR-methode, elevator pitch, hoe een CV en sollicitatiebrief opmaken en hoe een sollicitatiegesprek voorbereiden en voeren.
Vb. de student maakt een CV en een sollicitatiebrief op en doet een elevator pitch