Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat juridisch-administratieve ondersteuning, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
20 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Denayer Toon, Heremans Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 520,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 6 behandelt alle juridisch-administratieve vaardigheden en inzichten die in deze graduaatsopleiding werden behandeld.
Het olod Werkplekleren 6 bereidt voor op het in de praktijk toepassen van vaardigheden en inzichten die tijdens de opleiding werden verworven.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: De gegradueerde voert juridische documenten in en inventariseert en archiveert juridische documenten en voorwerpen via de courante software- en registratietoepassingen.
De student inventariseert in de hiervoor bestemde registers (digitaal of analoog)
|
De student archiveert de afgesloten dossiers volgens het vastgelegde systeem
|
03: De gegradueerde ondersteunt de leidinggevende bij het beheer van courante juridische dossiers, zoekt daarvoor de gevraagde juridische informatie op en volgt de dossiers op volgens de vastgelegde termijnen en procedures. De gegradueerde verwerkt, verzamelt en registreert daarbij de nodige gegevens.
De student prioriteert de binnenkomende documenten
|
De student registreert de nodige gegevens voor het beheer van courante juridische dossiers
|
De student verwerkt de nodige gegevens voor het beheer van courante juridische dossiers
|
De student lijst de missende documenten op
|
De student volgt de missende documenten op (bij klanten, rechtbank, officiële instanties, tegenpartij …)
|
De student helpt de leidinggevende bij het opzoeken van de nodige juridische bronnen (aan de hand van aangeboden verwijzingsregels en referenties)
|
05: De gegradueerde faciliteert en ondersteunt het contact met de cliënt bij juridische en administratieve dienstverlening.
De student maakt afspraken met derden (cliënten, confraters …)
|
De student bezorgt cliënten tijdig de gevraagde informatie
|
De student contacteert cliënten telefonisch
|
De student beantwoordt een Frans- en/of Engelstalige telefoon
|
06: De gegradueerde communiceert inzake de eigen juridische en administratieve werkzaamheden met collega's, cliënten en externen met een diverse achtergrond en zet daarbij meerdere talen in.
De student ondersteunt de leidinggevende bij de verwerking (invullen basisgegevens, klasseren …) van standaard Frans en/of Engelstalige dossierstukken
|
De student stelt de notulen op van een werkvergadering
|
De student communiceert met collega's, cliënten en externen met een diverse achtergrond
|
De student zet zoveel mogelijk vreemde talen in tijdens zijn/haar opdracht
|
07: De gegradueerde llevert i.f.v. beleidsplanning: Levert in functie van de beleidsplanning van de organisatie de gevraagde gegevens aan de leidinggevende.
De student zoekt, op vraag van de leidinggevende, cijfermateriaal op ter ondersteuning van een stelling/verdediging
|
De student stelt dit cijfermateriaal overzichtelijk voor in een tabel
|
08: De gegradueerde bewaakt de kwaliteit van de administratieve juridische procedures binnen zijn/haar bevoegdheid, signaleert verbeterpunten aan de leidinggevende en formuleert verbetervoorstellen.
De student brengt twee administratieve processen in kaart
|
De student brengt deze processen in kaart op basis van een proces flowchart
|
De student identificeert per proces twee verbeterpunten
|
09: De gegradueerde neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op binnen het team en faciliteert de operationele werking van het team.
De student faciliteert de operationele werking van het team
|
De student kiest zelf prioriteiten binnen zijn/haar werkzaamheden
|
De student legt een professionele houding aan de dag
|
De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op binnen het team
|
De student plant zijn/haar werkzaamheden in functie van de werking van het team
|
De student werkt teamgericht
|
10: De gegradueerde biedt administratieve ondersteuning aan de juridische organisatie en respecteert daarbij de bedrijfsinterne voorschriften en procedures.
De student werkt vlot met de courante softwarepaketten
|
De student voert verschillende basistaken routinematig uit
|
11: De gegradueerde werkt oplossings- en doelgroepgericht bij de uitvoering van het eigen takenpakket.
De student werkt oplossingsgericht bij de uitvoering van het eigen takenpakket
|
De student werkt doelgroepgericht bij de uitvoering van het eigen takenpakket
|
12: Levenslang leren: De gegradueerde ontwikkelt permanent de eigen professionele deskundigheid in de juridische sector.
De student gaat op een positieve manier om met feedback
|
De student update zijn/haar SWOT-analyse
|
13: De gegradueerde voert de juridisch ondersteunende taken nauwkeurig, discreet en deontologisch correct uit.
De student reflecteert over het 'compliance' niveau dat wordt nageleefd op de werkplek
|
Leerinhoud
- Administratieve en juridische routineopdrachten uitvoeren onder toezicht van een leidinggevende.
- Verbetervoorstellen uitwerken m.b.t. de administratieve processen op basis van de eigen ervaring tijdens het werkplekleren.
- SWOT-analyse finaliseren a.d.h.v. reflectie over sterke en minder sterke punten m.b.t. de opgedane ervaring tijdens de integratieopdracht.
- Verbeterplan ontwikkelen m.b.t. de minder sterke punten.
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Digitap APVerplicht - Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Taakfiche Werkplekleren 6: Integratie
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 25,00 | Evaluatievoorwaarden: zie studiewijzer. Aanwezigheid tijdens de lessen en de coachingsgesprekken is verplicht.
|
Academiejaar | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 75,00 | Evaluatievoorwaarden: zie studiewijzer. Aanwezigheid tijdens de lessen en de coachingsgesprekken is verplicht.
|
Toetsing (tekst)
Zie digitap voor eventuele verdere instructies.