Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Oriëntatie op de hospitality sector32188/2845/2223/1/26
Studiegids

Oriëntatie op de hospitality sector

32188/2845/2223/1/26
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maerevoet Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens hoorcolleges en bedrijfsbezoeken maakt de student kennis met de hospitalitysector in de brede zin. De student kan zich als het ware oriënteren binnen het werkveld (logies, restaurant, catering).


OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student geeft verschillen en overeenkomsten aan m.b.t. de classificerende kenmerken binnen hospitalitybedrijven.
De student presenteert a.d.h.v. eigen onderzoek via vakartikels een trend en/of ontwikkeling binnen de hospitalitysector.
De student beschrijft de doelstellingen en categorieën van de geldende decreten binnen de sector.
De student illustreert de verschillende organisatiestructuren binnen de sector a.d.h.v. praktijkvoorbeelden.
De student beschrijft het aanbod voor verschillende doelgroepen binnen de internationale hospitality bedrijven.
De student omschrijft de kenmerken van de verschillende sectoren binnen de hospitalitysector.
De student maakt keuzes m.b.t. uitbatingsvorm op basis van wettelijke en richtinggevende kaders.
03: Aanbod afdeling samenstellen: Stelt een evenwichtig, kwalitatief en commercieel rendabel aanbod samen binnen de eigen afdeling. 
De student formuleert voor een bedrijf binnen de hospitalitysector adviezen om klantentevredenheid te verhogen na analyse van reviews.
De student analyseert het spanningsveld tussen de aangeboden producten en diensten binnen een hospitalitybedrijf en de wensen en behoeften van de doelgroep.

Leerinhoud

Door dit opleidingsonderdeel verkrijgt de student een goede algemene kennis binnen de hospitalitysector.
Volgende leerinhouden komen aan bod:

  • classificerende kenmerken binnen horecabedrijven
  • actualiteit binnen de sector (trends en ontwikkelingen)
  • basisprincipes en voorwaarden binnen decreten en richtinggevende kaders binnen de sector
  • organisatiestructuren binnen de sector
  • tools bij het beoordelen van klantentevredenheid
  • aanbod voor verschillende doelgroepen binnen de internationale hospitalitysector
  • kenmerken van de verschillende sectoren binnen de horecasector
  • uitbatingsvormen op basis van wettelijke en richtinggevende kaders

Studiematerialen (lijst)

Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht
  • Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen cursusmateriaal uit publicaties:

  • Blomme, R., Josephi, S., Melissen, F. & van der Rest, J.P. (2014). Hospitality Experience: An Introduction to Hospitality Management (eerste editie). Groningen: Noordhoff Uitgevers. 
  • Walker, J.R. Exploring the Hospitality Industry (derde editie). New York: Pearson Education.
  • Cackaert, S., Goyvaerts, P., Hermans, E., Loiseaux, F., Malbrancke, F., Nicolay, H., Remeysen, A. & Vekemans, K. Wat is hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende publicaties en rapporten van Toerisme Vlaanderen, www.toerismevlaanderen.be
  • Actuele artikels uit vakmagazines

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks15,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks15,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Verplichte aanwezigheden tijdens bedrijfsbezoeken zijn noodzakelijk bij de verwerking van de opdrachten.

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van twee deelexamens:

  • Verwerkingsopdrachten permanent tijdens de lesweken: Tijdens de lessen worden bedrijfsbezoeken georganiseerd. De deelname aan deze bezoeken is noodzakelijk om een aantal leerdoelen te bereiken. De info verkregen tijdens de bedrijfsbezoeken vormen de basis voor de verwerkingsopdrachten en deelname is noodzakelijk om de opdrachten te kunnen uitvoeren. (zie meer info op Digitap)
  • Er wordt een schriftelijk examen (2u) georganiseerd voor de toetsing van zowel kennis als vaardigheden.