Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Logiesorganisatie32189/2845/2223/1/60
Studiegids

Logiesorganisatie

32189/2845/2223/1/60
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Logiesorganisatie behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Logiesorganisatie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de  correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.  
De student duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers
De student verwerft inzicht in de operationele front-office- en housekeepingactiviteiten binnen verschillende hoteltypes
De student beschrijft verschillende reserveringskanalen en de rol van front-office-informatie- en GDS-systemen binnen het globale reserveringsproces
De student interpreteert het belang van interne en externe communicatielijnen van Front Office en Housekeeping
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student beschrijft de gangbare check-in en check-outprocedures
De student kiest a.d.h.v. een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling
De student verwerft inzicht in de basisprincipes van de front-officemodule van een Property Management System en verwerkt gegevens m.b.t. front-officeactiviteiten in het OPERA PMS Front Office System
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA
De student presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten
De student analyseert hotelkamerprijzen en licht ze in eigen woorden toe
07: Professioneel werken en veiligheidsvoorschriften toepassen: Handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving en waakt over de naleving ervan binnen de eigen afdeling. 
De student stelt een werkinstructie op voor het housekeepingdepartement en houdt hierbij rekening met ergonomische aspecten

Leerinhoud

Front Office Operations

  • Cyclus van de gast
  • Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
  • C/I- en C/O-proces
  • Soorten hotelkamers en prijzen
  • Front Office Systems
  • Reservatie-afdeling en reservatie maken
  • Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
  • Guest relations management en klachtenbehandeling

Housekeeping Operations

  • Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
  • Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
  • Uitbesteding (voor- en nadelen)
  • Laundry & linnenbeheer


Actualiteit binnen de sector opvolgen o.a. a.d.h.v. opdrachten en bespreken van vakartikels

Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers

Kwaliteit van de dienstverlening & begrip gastvrijheid

PMS (property management system)-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet

Studiematerialen (lijst)

Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht
  • Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Eigen cursusmateriaal
  • Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende actuele vakartikels en publicaties
  • Syllabus Opera (te bestellen via Universitas)
  • PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00Hotel organisatie
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks60,00oefeningen m.b.t. Property Management Systeem (PMS) systeem
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Bespreking actualiteit binnen de sector.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00Hotelorganisatie
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks15,00Bespreking actualiteit binnen de sector.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00Als de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen (PMS Systeem) een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode

Toetsing (tekst)

Studenten volgen de actualiteit en bespreken recente en actuele ontwikkelingen in de sector.

Studenten oefenen met een Property Management Systeem (reservering Front Office systeem).