Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Logiesorganisatie behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Logiesorganisatie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers
|
De student verwerft inzicht in de operationele front-office- en housekeepingactiviteiten binnen verschillende hoteltypes
|
De student beschrijft verschillende reserveringskanalen en de rol van front-office-informatie- en GDS-systemen binnen het globale reserveringsproces
|
De student interpreteert het belang van interne en externe communicatielijnen van Front Office en Housekeeping
|
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student beschrijft de gangbare check-in en check-outprocedures
|
De student kiest a.d.h.v. een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling
|
De student verwerft inzicht in de basisprincipes van de front-officemodule van een Property Management System en verwerkt gegevens m.b.t. front-officeactiviteiten in het OPERA PMS Front Office System
|
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA
|
De student presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten
|
De student analyseert hotelkamerprijzen en licht ze in eigen woorden toe
|
07: Professioneel werken en veiligheidsvoorschriften toepassen: Handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving en waakt over de naleving ervan binnen de eigen afdeling.
De student stelt een werkinstructie op voor het housekeepingdepartement en houdt hierbij rekening met ergonomische aspecten
|
Leerinhoud
Front Office Operations
- Cyclus van de gast
- Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
- C/I- en C/O-proces
- Soorten hotelkamers en prijzen
- Front Office Systems
- Reservatie-afdeling en reservatie maken
- Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
- Guest relations management en klachtenbehandeling
Housekeeping Operations
- Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
- Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
- Uitbesteding (voor- en nadelen)
- Laundry & linnenbeheer
Actualiteit binnen de sector opvolgen o.a. a.d.h.v. opdrachten en bespreken van vakartikels
Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers
Kwaliteit van de dienstverlening & begrip gastvrijheid
PMS (property management system)-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet
Studiematerialen (lijst)
Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht- Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Eigen cursusmateriaal
- Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
- Verschillende actuele vakartikels en publicaties
- Syllabus Opera (te bestellen via Universitas)
- PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 25,00 | Hotel organisatie |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | oefeningen m.b.t. Property Management Systeem (PMS) systeem |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 15,00 | Bespreking actualiteit binnen de sector. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 25,00 | Hotelorganisatie |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 15,00 | Bespreking actualiteit binnen de sector. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | Als de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen (PMS Systeem) een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode |
Toetsing (tekst)
Studenten volgen de actualiteit en bespreken recente en actuele ontwikkelingen in de sector.
Studenten oefenen met een Property Management Systeem (reservering Front Office systeem).