Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Peuter Eddy, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
Korte omschrijving
De cursus dompelt je onder in sales in hospitality. Je leert welke vaardigheden essentieel zijn voor een goede verkoper en hoe je een verkoopgesprek succesvol kan afronden. Verkopen gebeurt ook in hospitality voor een deel online. We bestuderen daarom hoe je ook online kan netwerken en verkopen. We verdiepen ons in de grootste verkoopsegmenten en gaan zelf aan de slag met een salesplan voor een hotel.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student reflecteert kritisch over zijn/haar soft skills in een commerciële context. |
De student past salestheorieën toe op een praktijkvoorbeeld. |
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student past de verkoopsegmentering van het hotellandschap toe binnen een casus.
|
De student past de verschillende stappen van het commercieel proces toe binnen een casus.
|
De student werkt de sales gerelateerde onderdelen van een commercieel business plan uit. |
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.
De student onderscheidt de verschillende saleskanalen voor MICE en Corporate Sales.
|
De student communiceert op een grafisch aantrekkelijke manier de onderdelen en aandachtspunten van een verkoopsproces aan derden.
|
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student maakt een professioneel LinkedIn profiel met de focus op het uitbouwen van een netwerk. |
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student past zijn/haar communicatiestijl aan aan die van de gesprekspartner en houdt rekening met de richtlijnen van professioneel communiceren in een commerciële context.
|
Leerinhoud
- Hotellandschap in Antwerpen
- Wat is sales?
- Hard skills & soft skills in een commerciële omgeving
- Communicatie in sales
- Processen & rapportering
- Site visits
- Commerciële gesprekken
- Netwerken
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.VerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek – Strategie voor dienstverleners – 30 managementvragen en antwoorden
Wouter de Vries jr., Niels Dekker, Hans Hylkema
Noordhoff Uitgevers Groningen/Houten – recentste druk.
ISBN 978-90-01-79714-0
PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges.
Uitschrijven van een strategisch marketingplan voor een zelf gekozen hotel: globale opdracht uit te werken door de studenten en te presenteren op basis van een powerpoint.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | individuele papers om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | Groepsopdracht salesplan |
Academiejaar | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | schriftelijke toetsing (kennis) tijdens laatste lesweek |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijke toetsing (kennis) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | toepassingen (bestaande uit verschillende individuele opdrachten) |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap voor meer info.