Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketing345/2845/2223/1/78
Studiegids

Marketing

345/2845/2223/1/78
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanderfaeillie Karl, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel bereidt de student voor op marketing gerelateerde taken als bediende in de hospitalitysector. 


OLR-Leerdoelen (lijst)

05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student definieert begrippen als positionering, brand en branding en inherente strategieën. 
De student definieert begrippen als differentiatie en segmentatie.
De student omschrijft welke marketingtoepassingen er zijn binnen Customer Relationship Management (CRM).
De student definieert het nut van relatiemarketing. 
De student licht de 4 P's toe m.b.t. hospitality marketing.
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.  
De student omschrijft de opbouw van een marketingplan voor een hotel.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel wordend de basisprincipes aangeleerd m.b.t. marketing:

  • verschillende basisbegrippen
  • Basisprincipes - 4 p's
  • Relatiemarketing
  • Marketingplan



Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges. 

Uitschrijven van een emarketingplan voor een zelf gekozen hotel: globale opdracht uit te werken door de studenten en te presenteren op basis van een powerpoint.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen88,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt de theorie omtrent marketing getoetst.

Daarnaast stelt de student een marketingplan op (vaardigheid).