Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Desmet Philippe, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student herkent problemen met gasten en gaat hier correct mee om
|
De student past de klachtenbehandelingsprocedure toe
|
02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student benoemt de drie pijlers van reputatiemanagement
|
De student stelt een reputatieanalyse en een reputatieplan op
|
De student selecteert de verschillende social-mediakanalen aansluitend bij het logies
|
De student selecteert o.b.v. de eisen die gesteld worden het juiste monitoringsysteem
|
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student reageert op een adequate wijze op zowel positieve als negatieve reviews
|
Leerinhoud
In opleidingsonderdeel Public Relations bekijken we met wie en op welke wijze we relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle LoReCa-onderneming te worden (of blijven). PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker om een goede PR-attitude te ontwikkelen.
We onderzoeken ook hoe je op een correcte manier kan omgaan met sociale media zoals Facebook, sites zoals TripAdvisor, Zoover, Trivago en Google.
Volgende thema's komen aan bod:
- Luistervaardigheden
- Klachtenbehandeling
- Reputatiemanagement
- Selectie van sociale media
- Analyseren online reputatie
- Reageren op kritische en negatieve reviews
- Beheersen van de online reputatie
- Duurzame relaties opbouwen met de relevante doelgroepen
- Efficiënt communiceren als tool om de reputatie te bewerken / bewaren
Studiematerialen (lijst)
Public Relations in de Horeca, editie 2021VerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek: P. Desmet, Public Relations in de Horeca (editie 2021), verkrijgbaar via Standaard Boekhandel.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |