Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Boens Annelien, De Weger Jörgen, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Interculturele communicatie bereidt voor op het vorm en inhoud geven aan de interculturele communicatie van een organisatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
De student legt uit hoe cultuur het denken/handelen kan bepalen
|
De student legt het TOPOI-model uit
|
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student beheerst de technieken om miscommunicatie van non-verbale signalen te vermijden
|
De student legt de invloed van multiculturaliteit op de werkvloer uit
|
De student verwerft inzicht en vaardigheden a.d.h.v. verschillende casussen
|
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student legt de dimensies van Trompenaars uit
|
De student legt culturele verschillen uit
|
De student neemt actief deel aan discussies op het forum in de leeromgeving
|
De student legt de dimensies van Hofstede uit
|
De student verklaart de zes elementen die in de praktijk een grote rol spelen bij interculturele communicatie
|
De student toont aan hoe men interculturele competenties kan ontwikkelen
|
De student illustreert wat cultuur is a.d.h.v. het uimodel
|
De student verklaart het belang van interculturele communicatie
|
De student past de dimensies van Hofstede toe in een landenpresentatie
|
De student kent de verschillende fases van het Developmental Model of Intercultural Sensitivity
|
Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel Interculturele communicatie behandelt volgende thema's:
- Belang van interculturele communicatie
- Interculturele communicatie toepassen
- Interculturele verschillen in communicatie en hoe ermee omgaan
- Verbale en non-verbale interculturele communicatie
- Dimensies van Trompenaars
- Dimensies van Hofstede
- Ontwikkeling interculturele competenties
- Illustratie cultuur a.d.h.v. het uimodel
- Fases van Developmental Model of Intercultural Sensitivity
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.VerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiemateriaal door de docent opgesteld op basis van:
Culturele waarden en communicatie. Marinel Gerritsen en Marie-Therese Claes.Uitgeverij: Coutinho.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Studiemateriaal werd gebaseerd op:
'Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief'. Manuel Gerritsen en Marie-Therese Claes. Uitgeverij: Coutinho. 2017
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |