Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Binnen het opleidingsonderdeel Logiesmanagement staat het volgende centraal:
- de managementaspecten van zowel de receptie als de reserveringsafdeling;
- inzicht in het reilen en zeilen van de receptie en reserveringen in de brede zin van het woord, waarbij algemene dagelijkse procedures besproken worden (SOP's);
- het vermarkten van het product, receptiebeheer, personeelsbeleid, productiebeheersing, prijsbeleid, kostenbeheersing, het voorspellen van omzet en afzet.
Dit alles situeert zich binnen het departement van Rooms Division met het oog voor duurzaamheid en gastvrijheid.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement.
|
De student past het gastvrijheidsmodel toe op een logies.
|
De student herkent verschillende uitbatingsvormen en kent de specifieke verschillen.
|
De student situeert functies van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen in een organogram.
|
De student beschrijft de taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen en licht deze toe.
|
De student kent de SOP’s van de receptie en de reserveringsafdeling
|
De student verklaart vaktermen in het Engels die voorkomen in de internationale hotelindustrie en past ze toe
|
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student herkent problemen met gasten en gaat hier correct mee om.
|
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student berekent een verkoopprijs en kosten in een afdeling Rooms Division
|
De student kent de werking van een channelmanager, distributiekanalen en internationale reserveringssystemen.
|
De student berekent de bezetting, de gemiddelde prijs, de revpar en yield (KPI’s)van een logies.
|
De student past revenue management toe.
|
De student analyseert en interpreteert de KPI’s van een hotel en stelt een budget op.
|
De student kent de verschillende mogelijkheden van up selling en cross selling.
|
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
De student berekent de minimale personeelsbehoefte en stelt een personeelsplan (uurrooster) op.
|
Leerinhoud
• Trends in de hotelindustrie.
• Organigram, functiebeschrijvingen en personeelsbezetting.
• Property Management System
• Total Quality Management
• Advanced Revenue management:
o Definitie en basisgegevens
o Key Performance Indicators.
o Overboeking
o Segmentatie
o Forcasting
o Pick up analyses
o Concurrentie en benchmarking
o Prijszetting en rate parity (prijsgelijkheid)
o In house sales en cross selling
o Distributiemanagement.
• Opzetten SOP's check in, financiën, check out
• Night audit
• Hospitality management training for Hospitality
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
Hotel Front Office ManagementVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
Bardi, James A, 1947, Hotel Front Office Management, 5th edition, ISBN 978-0-470-63752-4
Verschillende hand-outs met betrekking tot trends in de markt.
http://www.4hoteliers.com
http://www.hotelschool.cornell.edu
http://www.dreamcheaper.com
http://www.horecamail.be
http://www.horecaplatform.be
http://www.hospitality-management.nl
http://www.hotelmarketing.com
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 25,00 | Verwerkingsopdrachten bij de leerstof doorheen de hele module. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | Voor meer info bij de opdrachten zie Digitap. |