Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren Logies32214/2845/2223/1/37
Studiegids

Werkplekleren Logies

32214/2845/2223/1/37
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • logies
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens dit opleidingsonderdeel 'leer' je op de werkplek. Het werkplekleren heeft een totale duur van 490 werkuren. Daarnaast verwerk je ook leerinhouden buiten je tijd op de werkvloer.

Het werkplekleren start met een inloopperiode waarbij je aan de hand van werkplekopdrachten zicht krijgt op de structuur en werking van de organisatie. Vervolgens ga je aan de slag met concrete taken op de werkvloer. Op die manier bouw je effectieve ervaring op binnen de wereld van logies.

Tijdens het werkplekleren wordt de aangeboden leerinhoud van de verschillende opleidingsonderdelen getoetst aan de praktijk. Ook formuleer je zelf een aantal specifieke leerdoelen waaraan je wil werken. Je stelt bijkomstig een stappenplan met timing op. Tijdens feedback- en terugkommomenten krijg je de kans hierover te reflecteren en kan je je plan bijsturen waar nodig.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Afdelingsspecifieke activiteiten organiseren, coördineren en evalueren: Organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
De student organiseert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten en coördineert en evalueert de uitvoering ervan.
03: Aanbod afdeling samenstellen: Stelt een evenwichtig, kwalitatief en commercieel rendabel aanbod samen binnen de eigen afdeling. 
De student stelt een evenwichtig, kwalitatief en commercieel rendabel aanbod samen binnen de eigen afdeling.
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken. 
De student informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student formuleert een advies over de bijsturing van de producten/diensten binnen de eigen afdeling op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, het raadplegen van een beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen. .
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.  
De student voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.
07: Professioneel werken en veiligheidsvoorschriften toepassen: Handelt volgens de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving en waakt over de naleving ervan binnen de eigen afdeling. 
De student handelt en waakt over de naleving van de hygiëne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving  binnen de eigen afdeling.
08: Voorraad afdeling beheren: Controleert, registreert en beheert voorraad, bestellingen en leveringen van de eigen afdeling. 
De student ondersteunt bij het beheer van de voorraad van de afdeling (controle en registratie voorraad, bestellingen en leveringen).
09: Administratie en boekhouding afdeling uitvoeren: Voert de administratie en boekhouding van de eigen afdeling uit volgens de wettelijke normen en volgt deze op. De gegradueerde gebruikt daartoe passende software. 
De student ondersteunt bij de administratie en boekhouding van de eigen afdeling rekening houdend met de wettelijke normen en gebruik makend van de passende software.
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.  
De student ondersteunt de dienst personeelszaken m.b.t. de vorming en coaching van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
14L: Communiceert in meerdere talen bij de uitvoering van de dagelijkse taken.
De student communiceert in meerdere talen bij de uitvoering van de dagelijkse taken.
13L: Onthaal coördineren en verhuur/verkoop afstemmen: Coördineert het onthaal en de verhuur/verkoop van producten en diensten in afstemming met verschillende afdelingen.  
De student coördineert het onthaal en de verhuur/verkoop van producten en diensten in afstemming met verschillende afdelingen.

Leerinhoud

Binnen het opleidingsonderdeel Werkplekleren Logies staat het volgende centraal:

  • het professioneel omgaan met gasten in verschillende situaties tijdens het onthaal, check-in, verblijf en check-uit in een logiesverstrekkend bedrijf.
  • het omgaan met gasten in verschillende situaties tijdens het contact met gasten aan het onthaal, het vervullen van de standaardprocedures tijdens de check-in en check-out alsook het oplossingsgericht handelen tijdens probleemsituaties.

Studiematerialen (lijst)

Overeenkomst werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Reglement werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage490,00 uren
Werktijd buiten de contacturen290,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Evaluatie functioneren op de werkplek. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Zelfreflectie. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Bedrijfsanalyse. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.