Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Nijlen Bart, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
De klassieke grootkeuken evolueert stilaan naar een kwaliteitsvolle 'gasten'dienst binnen de hospitality industry. Deze evolutie heeft gevolgen voor de organisatie van het cateringaanbod anno 2023. Tijdens de hoorcolleges wordt de student wegwijs gemaakt in het complexe kluwen van de catering- en evenementenwereld. In de opeenvolgende delen wordt de cateringmarkt toegelicht en vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Binnen elk segment van de sector moet men vlot kunnen inspelen op de specifieke klantenverwachtingen van zowel klant, gast als opdrachtgever. We zoeken samen naar de kritische punten, oplossingen en uitdagingen voor de cateraar in de profit en social-profit sector. Verder gaan we op zoek naar hedendaagse trends en tendensen om uitdagende concepten te kunnen aanbieden. Verder dienen de studenten in groep een praktijkcasus uit te werken.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student beschrijft de profit en non-profit catering. |
De student beschrijft de organisatie en het beheer van verschillende segmenten binnen de non-profit catering. |
De student formuleert adviezen omtrent het gebruik en de uitwerking van een menucyclus. |
De student formuleert adviezen omtrent het (digitaal) logistiek management bij zowel eventcatering als non-profit catering. |
De student bespreekt de praktische toepassing van duurzaamheid binnen de catering. |
03: Aanbod afdeling samenstellen: Stelt een evenwichtig, kwalitatief en commercieel rendabel aanbod samen binnen de eigen afdeling.
De student werkt een concept en een voeding- en drankenaanbod uit rekening houdend met diverse parameters voor een restaurant binnen de social profit. |
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student beschrijft de processtappen van het eerste contact tussen de cateraar en de klant tot en met het uitgeschreven draaiboek. |
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.
De student formuleert adviezen m.b.t. merchandising en gastgerichtheid binnen de cateringsector. |
Leerinhoud
Deel 1 Praktische aanpak van de cursus
Deel 2 Wegwijs in de cateringwereld
Deel 3 De toekomst van de catering
Deel 4 Verkenning van de cateringmarkt
Deel 5 Segmenten van de profit catering
Deel 6 Segmenten van de non-profit catering: de bedrijfsrestauratie
Deel 7 Segmenten van de non-profit catering: de schoolrestauratie
Deel 8 Segmenten van de non-profit catering: restauratie hoger onderwijs
Deel 9 Segmenten van de non-profit catering: restauratie in ziekenhuizen
Deel 10 Segmenten van de non-profit organisatie: restauratie derde leeftijd
Deel 11 Programmatie en menuplanning
Deel 12 Operationele catering: logistiek management
Deel 13 Catering bij party's en events
Deel 14 Duurzame en circulaire catering
Deel 15 Kostengericht denken in de sector
Deel 16 Het financiële plaatje van je event
Deel 17 Hospitality in de cateringsector
Deel 18 Merchandising in de sector
Deel 19 Benchmarken in de sector
Deel 20 Outsourcing van diensten
Deel 21 Informatiegestuurd werken en geautomatiseerd denken in de sector
Deel 22 Trends binnen de event catering
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
CursusVerplicht
Autocontrolegids voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingenVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Schriftelijk examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Groepsopdracht 'restaurantconcept' (groepscijfer). Bij afwezigheid op de presentatie gelden de regels voorzien in het onderwijs- en het examenreglement. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Schriftelijk examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Schriftelijk examen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Groepsopdracht 'restaurantconcept' (groepscijfer). Dit deelcijfer wordt bij deelname aan tweede zittijd ongeacht het resultaat overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede en de student kan dit deelexamen dus niet hernemen in de tweede examenperiode. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Schriftelijk examen |
Toetsing (tekst)
Het schriftelijk examen bestaat uit een open en gesloten gedeelte.