Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Van den Bossche Jeremie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
In dit opleidingsonderdeel leren we efficiënt en deskundig werken met MS Office. In de eerste plaats ligt de focus in dit opleidingsonderdeel op MS Excel. Omdat het gebruikt wordt om berekeningen te maken en te wijzigen, wordt het een ‘rekenbladprogramma’ (Engels: ‘spreadsheet’) genoemd. Bijna iedereen moet wel eens berekeningen maken en later wijzigen. Rekenbladprogramma’s worden dan ook zeer dikwijls gebruikt. In het brede marketing- en communicatieveld kan je Excel inzetten voor het opstellen van budgetten, overzichtelijke klantenbestanden, communicatieplannen, lijsten voor e-mailcampagnes, rapportages enz. Daarnaast behandelen we in dit opleidingsonderdeel ook eenvoudige en meer gevorderde tekstverwerking in MS Word. Verder komt een praktische opdracht rond het gebruik van MS PowerPoint aan bod in de lessenreeks.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student hanteert specifieke functies binnen MS Excel
|
De student maakt grafieken om gegevens te verwerken en voor te stellen
|
De student voert basisbewerkingen in Excel uit
|
De student vindt gegevens terug in een Excelsheet (zoekfunctie, filteren,...)
|
De student drukt werkbladen af uit Excel
|
De student gebruikt de verschillende functies in Word om teksten en brieven op te maken
|
De student werkt een presentatie uit in PowerPoint
|
De student werkt op een correcte wijze met de basistoepassingen van MS Outlook (incl. agenda)
|
De student past de verschillende opmaakelementen toe in Word
|
Leerinhoud
Excel
• De student kan werken met specifieke functies binnen MS Excel
• De student kan met verschillende soorten grafieken werken
• De student kan basisbewerkingen in Excel uitvoeren
• De student kan verschillende gegevens terug opzoeken in een Excelsheet (zoekfunctie, filteren,...)
• De student drukt werkbladen af uit Excel
• De student kent de verschillende databasefuncties in Excel (filteren/ overzichten/ subtotaal/ automatische en geavanceerde filters)
Word
• De student kan werken met pagina- en tekstopmaak, marges, paginastand en kolommen
• De student kan tabellen maken, tabstops instellen en sectie-einden aanmaken
• De student kan werken met opsommingstekens en nummering, randen en arceringen en kan kop- en voetteksten aanmaken
• De student kan afbeeldingen invoegen en afbeeldingen bewerken
• De student kan een inhoudsopgave invoegen
PowerPoint
• De student werkt een presentatie uit in PowerPoint
• De student kan presenteren met effecten
• De student kan een presentatie opstellen, bewaren en opvragen
• De student kan sjablonen of templates toepassen
• De student kan grafische objecten/tabellen toevoegen en wijzigen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Handboek (laatste versie): zie Studiewijzer op Digitap.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |