Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Principes van marketing neemt de student mee langs 4 fasen binnen het marketingplanningsproces met name analyse, strategie, tactiek en implementatie aan de hand van praktijkvoorbeelden. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kan de student uitleggen wat marketing is en verschillende marketingbegrippen verklaren. Er wordt aangeleerd hoe je de concepten, theoretische modellen en marketingmix (4P's) toepast op bestaande merken, producten of organisaties.
Principes van marketing bereidt de student voor om marketingbeslissingen te begrijpen en te ondersteunen bij de uitvoering ervan.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 2: De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de marketingmix toe op bekende merken en/of organisaties
|
De student past verschillende theoretische marketingmodellen beargumenteerd toe op een organisatie
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Product (marketingmix) uit aan de hand van eigen voorbeelden uit ervaringen
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Prijs uit, met eigen relevante voorbeelden
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Plaats uit, met behulp van eigen voorbeelden
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Promotie (marketingcommunicatie) uit met behulp van eigen voorbeelden
|
De student schetst de structuur van het marketingplanningsproces
|
De student verklaart de basisbegrippen en theoretische modellen van het marketingplanningsproces en past deze toe
|
Leerinhoud
Analyse
- Het marketingproces: wat is marketing?
- Missie, visie, doelstelling
- De marketingomgeving: micro/meso/macro-niveau
- Portfolio-analyse, BCG-matrix & SWOT
Strategie
- Marktgerichte marketingstrategie: mogelijke groeistrategieën
- Klantgerichte marketingstrategie: marktsegmentatie, doelgroepkeuze, waardepropositie
Tactiek
- Productbeleid
- Prijsbeleid
- Distributiebeleid
- Promotiebeleid
Implementatie
- Evaluatie van het marketingplanningsproces
Studiematerialen (lijst)
Cursus principes van marketingVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Cursus aan te kopen via Universitas.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Principes van Marketing, Kotler
Grondslagen van Marketing, Verhage
Inleiding tot marketing, Verhage
Of elk basisboek Marketing
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |