Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Digital32432/2848/2223/1/56
Studiegids

Digital

32432/2848/2223/1/56
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Pairon Leen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Digital geeft een overzicht van de evolutie van het digitale landschap en illustreert hoe traditionele marketing evolueerde naar digitale marketing. In dit opleidingsonderdeel leer je de belangrijkste begrippen, principes en mogelijkheden van verschillende online communicatie- en marketingtools zoals search engine marketing, contentmarketing, e-mailmarketing, websites, e-commerce, social media, online advertising en analytics. Je leert ook meer over het verloop van de customer journey online en welke tools je in elke fase van de customer journey kan inzetten. 

Het opleidingsonderdeel Digital bereidt jou als student voor op het correct uitvoeren van (delen van) het online marketingplan of het meewerken aan de opmaak van elementen ervan. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student selecteert de gepaste tool om een boodschap over te brengen 
OLR 2: De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student legt de basisprincipes van social media marketing en adverteren in eigen woorden uit
De student legt uit hoe bedrijven hun online zichtbaarheid kunnen vergroten 
De student herkent verschillende vormen van online reclamemogelijkheden
De student vergelijkt traditionele marketing met inbound marketing en legt uit wat de voordelen van inbound marketing zijn 
De student licht het begrip inbound marketing toe 
De student licht de evolutie van de digitale communicatie toe en illustreert met trends en voorbeelden
OLR 5: De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student houdt bij de keuze van tools rekening met de doelgroep

Leerinhoud

  • De evolutie van de digitale cultuur
  • Technology en tools
  • Het proces van online acquisitie 
  • Introductie in online marketingtools zoals social media, e-mailmarketing, analytics, SEO, …

Studiematerialen (lijst)

Cursus DigitalVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Cursus aan te kopen via Universitas.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)86,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Verplichte aanwezigheid op vooraf meegedeelde momenten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00