Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Digitale vaardigheden communicatie32436/2848/2223/1/95
Studiegids

Digitale vaardigheden communicatie

32436/2848/2223/1/95
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • communicatiesupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Jacobs Chloë
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel Digitale vaardigheden leer je verschillende skills en toepassingen voor online media. Hoe stel je een goed contentplan op? Met welke grafische elementen trek ik bezoekers naar mijn website? Hoe zorg ik voor reacties op mijn Instagrampost? Wat doe ik met een klacht op mijn Facebookpagina?
Kortom, het olod Digitale vaardigheden stoomt je klaar om aan de slag te gaan met online media van A tot Z.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 2: De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student geeft de belangrijkste aandachtspunten bij het opbouwen van een website weer 
De student voert eenvoudige aanpassingen en updates door aan een website 
De student bouwt een website met eenvoudige tools 
OLR 3: De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student interpreteert gegevens verkregen via Google Analytics correct 
De student beschrijft het belang van personalisatie, traceerbaarheid, volgbaarheid en conversie bij het gebruik van social media
OLR 8: De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student vertaalt communicatiedoelen in concrete communicatie-acties.
De student werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes
OLR 9: De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student reageert gepast op social media
OLR 11: De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie. 
De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en privacy in social media op
OLR 12COM: De gegradueerde verifieert informatie, schrijft teksten in het Nederlands en het Engels en redigeert teksten in het Nederlands.
De student schrijft een eenvoudige, samenhangende tekst over een gegeven onderwerp
De student hanteert de geavanceerde zoekmethodes en zoektechnieken voor digitale bronnen
OLR 13COM: De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele en audiovisuele content en ontwikkelt eenvoudige platforms om die content te verspreiden.
De student geeft de belangrijkste aandachtspunten bij het opbouwen van een website weer 
De student voert eenvoudige aanpassingen en updates door aan een website 
De student bouwt een website met eenvoudige tools 
De student stelt op basis van een briefing een moodboard samen
De student vindt inspiratie, denkt op een creatieve wijze en vertaalt ideeën naar een beeld
De student creëert digitale content
De student verspreidt digitale content

Leerinhoud

  • Het bouwen van een website in Wordpress
  • Ontwikkelen van een contentplan voor digitale media in lijn met de digitale strategie
  • Content creatie op sociale media
  • Adverteren op sociale media
  • Customer Relationmanagement
  • Ontwerpen van een Chatbot
  • Data verwerken in Infographics
  • Wetgeving rond gegevensgebruik (GDPR) en beeldgebruik
  • Privacy op sociale media

Studiematerialen (lijst)

Cursus digitale vaardigheden: communicatieVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via Digitap.
Cursus aan te kopen via Universitas.






Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Een digitaal marketingplan in 100 dagen - Bert Van Wassenhove

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)4,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)86,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)16,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00