Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marktonderzoek1030/2848/2223/1/67
Studiegids

Marktonderzoek

1030/2848/2223/1/67
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Marktonderzoek behandelt de basisprincipes van het kwalitatieve en kwantitatieve marktonderzoek, en de juiste analyse van de verkregen gegevens. Marktonderzoek is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van de marketing. Inzicht in markt en consument zijn de sleutel om zich te onderscheiden als succesvolle onderneming. 

Het olod Marktonderzoek bereidt voor op het praktisch ondersteunen van een marktonderzoek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 12MAR: De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student brengt de elementen van een onderzoeksopzet aan 
De student beschrijft hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt 
De student neemt enquêtes af en voert de gegevens van de afgenomen enquêtes in in Excel 
De student neemt een vooraf opgesteld gestandaardiseerd interview af 
De student licht de begrippen betrouwbaarheid en validiteit toe 
De student beschrijft hoe een steekproef samengesteld wordt 
De student controleert ingevoerde gegevens op o.a. validiteit en kwaliteit. 
De student voert basisanalyses uit op verkregen gegevens. 
De student beschrijft het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek 
De student assisteert bij een focusgesprek 
De student assisteert bij het opstellen van vragenlijsten 

Leerinhoud

  • Inleiding: hoe pak je een marktonderzoek aan
  • Desk Research
  • Kwalitatief versus kwantitatief
  • Opstellen van een vragenlijst
  • Enquêtes en interviews
  • Persoonlijke en straatinterviews  
  • Steekproeven 
  • Vragenlijsten 
  • Veldwerk
  • Observatie
  • Verwerking van de gegevens
  • Basisprincipes data-analyse 
  • The Nielsen company (optioneel)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via Digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Dit is marktonderzoek, uitgeverij De Boeck (laatste versie)

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)4,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)86,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)86,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00