Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 4 Marketing34485/2848/2223/1/18
Studiegids

Werkplekleren 4 Marketing

34485/2848/2223/1/18
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Campo Catherine, Cuypers Maryse, De Craene Charis, Falat Janah, Hallam Lara, Jacobs Chloë, Janssens Carlos, Mols Nadia, Pairon Leen, Van den Bossche Jeremie, Van den Broeck Peter, Van den Wyngaert Vicky, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm werkplekleren op een marketingafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk. De student doet praktijkervaring op en verwoordt dit in een wekelijkse creatieve blog. Op het einde van het werkplekleren is de student in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden, waarin ervaringen en resultaten op de werkvloer alsook het eigen leerproces doorheen heel het werkplekleren moet worden omschreven. De paper wordt door de student voorgesteld en verdedigd voor een jury.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student maakt correct gebruik van passende tools en technieken.
OLR 5: De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student werkt doelgroepgericht, zowel met interne als externe doelgroepen. 
De student past zijn communicatiestijl aan de doelgroep en het communicatieformat aan. 
De student hanteert een probleemoplossende aanpak
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten 
OLR 6: De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit. 
De student werkt constructief samen met de verschillende stakeholders en handelt proactief.
De student onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties
OLR 7: De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving 
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op gecoacht door de werkplekbegeleider
De student handelt zorgvuldig en stipt
OLR 8: De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student ondersteunt in opdracht van een leidinggevende de organisatie van communicatie- en/of marketingevents
De student ondersteunt de organisatie met marketingprojecten of marketinggerelateerde projecten, rekening houdend met de marketingstrategie 
De student vertaalt marketingdoelen in concrete marketingacties 
De student werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes 
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of het project 
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken 
OLR 9: De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student gebruikt Nederlands bij het uitvoeren van de marketing- of communicatieactiviteiten 
De student hanteert gepast verbaal gedrag
OLR 10: De gegradueerde begrijpt Engels en kan het schriftelijk en mondeling toepassen binnen een beroepsspecifieke context.
De student gebruikt het Engels bij het uitvoeren van de marketing- of communicatieactiviteiten
OLR 11: De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie. 
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden 
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand 
De student hanteert een kritische houding t.o.v. zichzelf en de werkomgeving
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing op in functie van de noden op de werkplek
De student formuleert en bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties 
OLR 12MAR: De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student beheert informatie en data (bv. klantengegevens aanpassen, aanpassingen doen op de website, de voorraad checken,...)
De student verzamelt en verwerkt data. 
De student legt vlot verbanden tussen gegevens i.v.m de marketingstrategie en het marketingplan
OLR 14MAR: De gegradueerde biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers. 
De student ondersteunt commerciële medewerkers (bv. display in elkaar steken, flyers ophalen, aanzet PPT maken,...).
De student voert een professioneel telefoongesprek 
De student informeert klanten 
De student overtuigt klanten 
De student stelt een 'winning proposal' voor aan de klant

Leerinhoud

  • Je doorgrondt de werking, de rol en de plaats van de marketingdiscipline binnen een organisatie
  • Je past binnen een sales- en marketingcontext van een of meerdere vakdisciplines de principes toe. Bv. van digitale marketing, van reputatiemanagement, van marketingcommunicatie, van interne communicatie, enz.
  • Je neemt de gepaste houding aan en past de geleerde vaardigheden toe.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werkplekleren en/of stage256,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio10,00
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context80,00Indien de student de door de lector opgelegde deadlines (inlichtingenfiches, contract, ..) niet respecteert, dan kan de student niet starten aan dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid op feedbackmomenten met de lector is bovendien verplicht.
AcademiejaarReflectieopdracht in de examenreeks10,00

Toetsing (tekst)

 Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.