Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat sociaal-cultureel werk
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Basishouding van de MW'er
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boukchour Jamila, El Faissouni Yassine, Gondry Sarah, Marynissen Tinne, Michielsen Maarten, Proost Stefanie, Taverniers Jessi, Vande Walle Annelies, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Leergroep 1 behandelt de basishouding van een maatschappelijk werker, reflectiemodellen, zelfkennis en de ontdekking van het werkveld.
Het olod Leergroep 1 bereidt voor op het betreden van de eerste werkplek en begeleidt in de zoektocht naar deze werkplek.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de cliënt, het cliëntsysteem en andere relevante actoren.
| De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past. |
| De student handelt respectvol in contact met andere actoren. |
| De student toont een luisterende en actieve houding. |
13: teamwork: Plant en organiseert de eigen activiteiten en werkt actief en constructief samen in multidisciplinair verband met alle relevante actoren.
| De student werkt constructief samen in teamverband. |
| De student implementeert de administratieve afspraken. |
06: communicatie: Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen en zorgt voor de administratieve opvolging.
| De student werkt specifieke teksten uit op een inhoudelijk correcte en goed gestructureerde manier. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
| De student positioneert zichzelf als lerende in de leergroep. |
| De student positioneert zichzelf als lerende in de praktijkcontext (vrijwilligerswerk). |
| De student past de theorie van het kernkwadrant van Ofman toe op zichzelf. |
| De student omschrijft de gevolgen van het eigen kernkwadrant in relatie tot anderen. |
| De student past het aangereikte reflectiemodel toe op zijn/haar werkstukken. |
| De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past. |
| De student ontwikkelt de vaardigheid om zijn (professioneel) gedrag aan te passen op basis van gekregen feedback in de leergroep. |
| De student benoemt zijn/haar leerpunten en kwaliteiten. |
| De student ontvangt op een correcte wijze feedback. |
| De student geeft op een correcte wijze feedback. |
| De student beschrijft de praktische taken binnen de organisatie. |
| De student gaat aan de slag met gekregen feedback. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
| De student integreert bepaalde aspecten van de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de praktijkcontext (vrijwilligerswerk). |
| De student hanteert de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de leergroep. |
Leerinhoud
- toepassen en trainen basishouding
- zelfbeeld
- reflectiemodellen
- kernkwadrant
- vrijwilligerswerk uitvoeren
- werkveldontdekking
- zoektocht naar een werkplek
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen