Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Individuele gespreksvoering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boukchour Jamila, Boutchakate Samirah, De Leenheer Natalie, De Raedemaecker Wies, El Faissouni Yassine, Geerdens Robrecht, Polak Robin, Proost Stefanie, Ramaekers Ruth, Taverniers Jessi, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
- Het OLOD Leergroep ‘Individuele gespreksvoering’ behandelt het begeleiden van cliënten als maatschappelijk werker aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
- Het OLOD Leergroep ‘Individuele gespreksvoering’ bereidt de studenten voor op professionele begeleiding van individuele cliënten doorheen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
| De student maakt passend gebruik van niet-selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek. |
| De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembepaling uit. |
| De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembespreking uit. |
| De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleemoplossing/behandeling uit. |
06: communicatie: Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen en zorgt voor de administratieve opvolging.
| De student maakt passend gebruik van verschillende gespreksvormen. |
| De student maakt passend gebruik van selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek. |
| De student maakt passend gebruik van regulerende vaardigheden in een hulpverlenend gesprek. |
| De student maakt passend gebruik van nuancerende vaardigheden in een hulpverlenend gesprek. |
| De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep. |
| De student maakt passend gebruik van niet-selectieve luistervaardigheden in een hulpverlenend gesprek. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
| De student integreert bepaalde aspecten van de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen tijdens gesimuleerde hulpverleningsgesprekken in de leergroep. |
| De student analyseert zijn eigen professioneel functioneren als gespreksleider. |
| De student reflecteert over zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces |
| De student gaat aan de slag met gekregen feedback. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
| De student neemt de basishouding van emancipatorisch handelen aan in een gesprek. |
| De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep. |
| De student analyseert zijn eigen professioneel functioneren als gespreksleider. |
Leerinhoud
• Attitudes van emancipatorisch handelen.
• Fasen van het hulpverleningsproces (intake, probleembepaling, probleembespreking, probleemoplossing, afronding/evaluatie) aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
• Concrete cliëntsituaties gelinkt aan diversiteit, recht, psychisch welzijn, mens en samenleving (als basis voor het inoefenen van de gespreksmodellen).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit simulaties van concrete cliëntsituaties in functie van analyse, reflectie en bijsturing. Zowel de uitvoering als de reflectie wordt beoordeeld.
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen