Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Communicatieve vaardigheden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Hendrickx Lieve
Andere co-titularis(sen): Severeyns Griet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' behandelt het professioneel communiceren door middel van communicatieve basisvaardigheden aan te leren met behulp van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' bereidt voor op het professioneel communiceren als zorgverlener ten opzichte van de zorgvragen, collega's en andere actoren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student fomuleert een empathische reactie |
De student neemt in een simulatie de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan. |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student past de communicatietheorieën toe in een casus |
De student past in een simulatie de gespreksmodellen doelgericht toe. |
De student bespreekt de gespreksmodellen aan de hand van een casus. |
De student neemt in een simulatie de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan. |
De student bespreekt de gesprekstechnieken en het effect van deze technieken |
De student bespreekt de verschillende niveaus in een boodschap en de invloed hiervan op interactie. |
De student past het communicatieproces toe op een casus. |
De student past in een simulatie de gesprekstechnieken doelgericht toe. |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student herkent factoren die een invloed hebben bij het ontvangen van feedback |
De student reflecteert over de eigen communicatiestijl en de invloed hiervan op anderen |
De student geeft constructieve feedback op de gespreksvaardigheden van een medestudent |
De student evalueert de gespreksvaardigheden (gesprekstechnieken en basishouding). |
De student geeft verbindende feedback. |
Leerinhoud
- COMMUNICATIETHEORIEËN:
- circulair model van communicatie
- axioma’s van Watzlawick
- FEEDBACK: geven en ontvangen
- GESPREKSVAARDIGHEDEN:
- basishouding van de hulpverlener
- vragen stellen
- samenvatten
- empathisch luisteren en reageren
- GESPREKSMODELLEN:
- diagnostisch en coachingsmodel gespreksvoering
- slechtnieuwsgesprek
- verbindende communicatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | Individuele opdracht (schriftelijk examen) |
Academiejaar | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | Presentatie (groepsopdracht) (20 punten) + gedragsobservatie (individuele opdracht/feedback) (10 punten) |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Mondelinge casus (35 punten) + mondelinge reflectieopdracht (5 punten) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | Individuele opdracht (schriftelijk examen) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Individuele presentatie (20 punten) en individuele gedragsobservatie (10 punten) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Mondelinge casus (35 punten) + mondelinge reflectieopdracht (5 punten) |
Toetsing (tekst)
De overdracht van een deelcijfer behaald voor een deelexamen is mogelijk.
Het simulatiegesprek kan opgenomen worden. Deze opname wordt enkel gebruikt in functie van de evaluatie.