Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten' behandelt het aanbieden, uitwerken en (methodisch) begeleiden van een dagbesteding of andere activiteit aan een cliënt of groep cliënten uit een welomlijnde praktijksituatie.
Het olod 'Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten' bereidt voor op de methodische begeleiding van een dagbesteding of andere activiteit aan ... in de praktijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over het eigen proces bij het plannen, organiseren en begeleiden van een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie |
De student evalueert een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student formuleert concrete doelstellingen bij een activiteit (voor eigen klasgroep) |
De student begeleidt de uitgewerkte activiteit, rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie |
De student werkt een activiteit (narratief/spel/expressie..) uit, rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie |
De student werkt een grondige analyse van de beginsituatie uit in een welomlijnde praktijksituatie |
De student selecteert materialen, media en ideeën op maat van de doelgroep bij het uitvoeren van een activiteit en/of het aanbieden van een narratief in een welomlijnde praktijksituatie |
Leerinhoud
- methodisch handelen
- doelgericht handelen
- creatief vormgeven van een activiteit
- opzetten van activiteit:
- beginsituatie analyseren
- doelstellingen formuleren
- planning uitwerken
- uitvoeren
- evalueren
- bijsturen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 40,00 | Onderzoeksopdracht : vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken + verslag + reflectie: deel 1: groepsopdracht waarbij je een activiteit voorbereidt a.d.h.v. de activiteitenfiche (verslag) en uitvoert in de klas deel 2: individuele reflectie op de groepsopdracht |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 30,00 | Onderzoeksopdracht (gedragsobservatie + verslag) - individuele opdracht waarbij je een activiteit voorbereidt a.d.h.v. de activiteitenfiche (verslag) en uitvoert op de eigen werkplek of zelf gekozen doelgroep (gedragsobservatie) |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 30,00 | Onderzoeksopdracht (werkstuk + verslag) + presentatie Groepsopdracht: het maken van een narratief (werkstuk) met samenvattend verslag + presentatie |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 40,00 | Onderzoeksopdracht : vaardigheidstoets: verslag + reflectie: deel 1: individuele opdracht waarbij je een activiteit voorbereidt a.d.h.v. de activiteitenfiche (verslag) en uitvoert in een praktijksituatie (bij een doelgroep die verschilt van de doelgroep uit opdracht 2 indien je die ook moet hernemen). deel 2: individuele reflectie op de uitgevoerde activiteit |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 30,00 | Onderzoeksopdracht (gedragsobservatie + verslag) - individuele opdracht waarbij je een activiteit voorbereidt a.d.h.v. de activiteitenfiche (verslag) en uitvoert op de eigen werkplek of zelf gekozen doelgroep (gedragsobservatie). De doelgroep verschilt van de doelgroep uit opdracht 1 indien je die ook moet hernemen. |
Academiejaar | Onderzoeksopdracht | 30,00 | Onderzoeksopdracht (werkstuk + verslag) + presentatie (ingesproken PowerPoint) Individuele opdracht: het maken van een narratief (werkstuk) met samenvattend verslag + presentatie (ingesproken PowerPoint) |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.