Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Psychologische thema’s
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychologische thema’s
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Psychologische thema's' behandelt het verwerven van inzicht in psychologische factoren die invloed uitoefenen op het menselijk gedrag en de mentale processen.
Het olod 'Psychologische thema's' bereidt voor op het aangepast omgaan met mensen die omwille van psychologische factoren bepaald gedrag vertonen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student legt uit hoe men kan inspelen op de begeleiding van een cliënt vanuit een psychologische invalshoek. |
De student onderscheidt verschillende aspecten van het motivationeel functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende aspecten van het emotioneel functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende aspecten van het cognitief functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende aspecten van leerprocessen die het menselijk gedrag beïnvloeden |
De student onderscheidt verschillende aspecten van waarneming die het menselijk gedrag beïnvloeden. |
De student onderscheidt verschillende aspecten van zelfbeeld die het menselijk gedrag beïnvloeden. |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student relateert psychologische aspecten aan het eigen professioneel functioneren |
Leerinhoud
- waarneming
- zelfbeeld
- geheugen
- intelligentie
- leerprocessen
- emotie
- motivatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.