Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Werken in en met groepen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in en met groepen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gielis Steven
Andere co-titularis(sen): Schits Barbra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Werken in en met groepen' behandelt (groeps)dynamische processen in het werken in en met groepen.
Het olod 'Werken in en met groepen' bereidt voor op het aanpassen van je professioneel handelen op basis van verworven inzichten in (groeps)dynamische processen in het werken in en met groepen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student demonstreert in een oefensituatie professioneel gedrag dat steunt op groepsdynamische principes |
De student legt uit hoe je als orthopedagogisch begeleider de groep op een verantwoorde wijze kan beïnvloeden |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over het eigen functioneren als begeleider in en van een groep |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep |
De student herkent de verschillende fasen in groepsontwikkeling |
De student herkent factoren die een rol spelen bij groepscohesie |
De student herkent verschillende leiderschapsvormen |
De student herkent disfunctioneel gedrag in een groep |
De student herkent de invloed van groepsnormen op gedrag |
Leerinhoud
groepsprocessen
groepsontwikkeling
groepspatronen, rollen
groepscohesie
communicatie in een groep
vormen van leiderschap
reflecteren over het eigen functioneren
begeleidingsmethoden
de roos van Leary
Omgaan met agressie
Persoonsgebonden veiligheidstechnieken (PVT)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Overdracht van het cijfer behaald in de eerste examenperiode voor het onderdeel 'reflectieopdracht' naar de 2de examenperiode gebeurt indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen. De andere deelcijfers kunnen niet overgedragen worden naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel.